Amb els números de la temporada d’hivern acabats de sortir del forn, Caldea encara un procés de renovació en plena tendència a l’alça de visitants, tot i que les limitacions turístiques i de residents que el país haurà d’afrontar també hi tindran incidència. Paral·lelament, potencien el debat sobre la seva pròpia identitat, que amb l’obertura de l’hotel i altres novetats anirà evolucionant.


Com ha anat la temporada d’hivern?
Hem tancat un bon hivern, amb 210.000 visitants, i hem crescut en ingressos, superant la barrera dels 11 milions d’euros facturats en un hivern, 750.000 més que l’anterior, en un hivern més curt i per això més difícil, perquè l’1 d’abril ja era Dilluns de Pasqua. En canvi, l’any anterior va caure en dia 10. Amb aquest calendari desfavorable, hem estat per sobre dels objectius que ens havíem marcat. 
 

Hivern curt és perquè ha nevat poc o perquè Setmana Santa ha caigut abans?
No, només per la Setmana Santa. A Andorra, l’hivern ens va millor com més tardana és la Setmana Santa, quan és a mitjans o finals d’abril, perquè l’efecte hivern es dilata en el temps. D’altra banda, Andorra aquest hivern ha garantit la neu i les dades així ho demostren. Per exemple, en els consums d’aigua, l’acumulat de precipitació o el 70% de l’obertura de les estacions. Hem aconseguit captar aquells que han vingut atrets per la neu i els que venen per altres raons.
 

Caldea depèn molt de la gent que ve a esquiar?
A Andorra en general, quan millor els va l’hivern a les estacions d’esquí, millor ens va a la resta. La gent ve preferentment atreta per l’esquí i complementa l’estada amb Caldea, però Caldea té una capacitat d’atracció en paral·lel. Sedueix els que venen per la neu, però també tots aquells que tampoc tenen gran interès per l’esquí. De fet, quatre de cada deu clients de Caldea, venen a Andorra perquè venen a Caldea.
 

Així doncs, si això del canvi climàtic acaba amb la neu, Caldea té llarga vida?
Tots tenim una gran dependència de la neu, l’hivern hi està condicionat, però també és cert que tenim certa garantia de visita per altres persones amb altres interessos. La neu és important, i la principal raó de visita, però Caldea sedueix per si mateixa.
 

El paquet esquiar al matí i Caldea a la tarda continua funcionant?
Ha continuat funcionant. Caldea és un bon complement a la neu, però també és una bona opció per a qui té altres interessos. Som més singulars, perquè atrapem més segments diferents.
 

Les xifres dels darrers anys sempre són positives. Com ho analitzen?
No ha estat sempre així en la història de Caldea. Els quatre primers anys van ser molt difícils i el 2014, que es venia d’inaugurar Inúu el 2013, vam tancar dos exercicis consecutius amb pèrdues de més de 3 milions d’euros. L’última dècada ha estat de creixement progressiu, però abans hi ha hagut moments de feblesa. Coincidint amb la introducció d’Inúu al mercat, es va produir certa depressió del resultat i aquell any es va tancar amb pèrdues.
 

Per la inversió?
Per la inversió, les amortitzacions i les despeses associades a la reobertura. Es va fer una aposta enorme per publicitar l’espai i tot va condicionar un tancament d’un exercici a pèrdues. Ara ens va bé, amb creixement progressiu.
 

Tot i els moments de feblesa provocats per Inúu, avui es penedeixen?
Després d’una aposta forta, com va ser construir un edifici annex a un que tenia vint anys i conceptualitzar un nou espai, amb nova oferta de preu i intentar captar un client diferent, té un punt de risc, però al final és el motor o l’accelerador del canvi. Ara, la història de Caldea no es contemplaria sense Inúu, ja que ha enriquit l’experiència. Ens ha apropat a altres segments, les parelles, ha creat un espai només per a adults. Ha estat una bona aposta i així ho demostren les xifres. Inúu ha anat creixent i el termolúdic ha mantingut el nombre de visitants.
 

Així, el creixement sobretot és gràcies a Inúu?
Sí, però el termolúdic no ha perdut clients. Com que hem limitat els aforaments, amb el temps pràcticament no ha crescut o s’ha mantingut, i el que ha crescut exponencialment ha estat Inúu.
 

És la gallina dels ous d’or?
Per capacitat, sempre serà el termolúdic, perquè hi cap més gent. És més gran en termes de dimensió. Hi arribem a posar 450 persones simultàniament, i a Inúu, 220, és el doble cada dia. De fet, el termolúdic és l’espai més emblemàtic, també en termes arquitectònics. I ara, ens centrem en la transformació de Caldea, amb l’objectiu que els pròxims dos anys passi de ser un spa a un resort. Justament, la primera fase de transformació serà revitalitzar la gran llacuna termal. Allà hem posat tots els esforços per modernitzar-la i actualitzar-la per aconseguir que Caldea continuï sent rellevant els pròxims trenta anys, ja que és l’espai que més atreu.
 

Ara que diu això del resort, els darrers anys sembla que hi ha hagut dubtes sobre el que és Caldea, amb aquella campanya que es qüestionava si era un spa o no. Tenen dubtes del que són?
Efectivament. L’any 2016 ens vam adonar que feia anys que teníem dubtes del que som i per això ho vam intentar expressar d’alguna manera. Així, vam decidir, d’una forma enginyosa, assentar la comunicació en tot allò que ens feia diferents. I ens vam adonar que érem un spa però també érem un spa que no té res a veure amb un spa. Som un spa on passen coses que habitualment no succeeixen en un spa, sobretot tres: acceptem infants des dels 5 anys, obrim fins a la mitjanit i programem activitats força histriòniques (espectacles, concerts, bars aquàtics i tractaments exòtics). Tot això ens fa bastant diferents a un balneari tradicional. Quan Caldea decideix transformar-se i d’aquí a dos anys actualitzar tots els espais, sobretot els que han quedat més obsolets, i construir un hotel a la torre, canvies de model i ja no ets un spa. Passes a ser un resort, però tampoc té a veure amb un resort.
 

No m’ha quedat clar què són...
A dia d’avui som un spa amb serveis complementaris o associats, amb un club esportiu, però en el futur, sobretot amb la culminació del projecte de l’hotel, esdevindrem un spa + hotel, que no un hotel + spa, més a prop d’un resort. És el camí natural que han seguit parcs temàtics o altres negocis com el nostre, que és anar adherint negocis, amb un creixement horitzontal, i a veure fins a on ens porta.
 

Les xifres cada any són bones i pugen, però el país té un límit turístic i d’habitants. Amb aquesta situació, Caldea també haurà de tenir un límit?
Des de la pandèmia vam haver de fer un exercici brusc de contenir els volums, replantejar la forma d’acollir gent i de gestionar els aforaments. Fins i tot ara estem treballant a la meitat de la nostra capacitat en simultani. Si als nostres centres podríem arribar a tenir 1.400 clients, perquè l’espai arquitectònic ho permet, estem limitant l’aforament a 750. S’ha de fer un exercici de contenció dels volums, ja que el país reclama oxigenació i treballar amb uns volums més adequats a la dimensió i la capacitat del país, però no és un exercici que es pugui fer de cop. D’un dia per l’altre, no pots renunciar als volums amb els quals estem acostumats a treballar. Caldea ha aconseguit adaptar-se a aquesta depressió de volums, perquè ens hem adaptat gestionant d’una altra manera els aforaments o l’estratègia de preu, però hi ha altres models de negoci que serà més difícil que s’adaptin a una depressió de volums.
 

Dins i fora del país, hi ha ofertes similars a Caldea, per exemple hotels amb spa o balnearis. Ho veuen com una competència o ja els està bé que hi hagi varietat en el seu àmbit?
Caldea és un negoci sui generis. No tenim competidors d’una mateixa escena, perquè és un negoci amb un model únic. Per començar, per l’edificació, ja que a tot Europa no hi ha un edifici igual. A més, la singularitat de l’arquitectura i de l’oferta. Amb aquestes originalitats, ens fa molt diferents. No som competidors, sinó que oferim moments d’oci. Ara tenim una oferta extensa arreu del món activable, les ofertes d’oci són plurals i globals, amb un món accessible. La clau és estar compromès a construir una experiència diferent, i això ens situa en un context paral·lel. No competim ni amb els spa d’Andorra ni amb els balnearis de Catalunya, perquè som diferents. Si et centres en la diferència, impulses la demanda.
 

La majoria de clients són turistes, però també residents. Volen potenciar el públic local?
De fet, el públic local ha crescut, i en això hi ha tingut molt a veure el bon posicionament del club esportiu, que ha estat una porta d’accés a Caldea per al resident, ens ha ajudat a amplificar el missatge entre els andorrans i ens ha ajudat a créixer, no tant en la temporada alta, perquè els andorrans en fugen, però entre setmana o en l’època més fluixa detectem un creixement del perfil del resident. Per atreure’ls, tenim uns preus especials i ens interessa construir afiliació, perquè els andorrans són els millors amplificadors del que fem aquí, com els apòstols de les bondats de Caldea.
 

Quines novetats hi haurà de cara a l’estiu?
A banda de la nova gran llacuna central, estem programant un espectacle que constarà de ballarins, acròbates i música, amb balls contemporanis, perquè es contempla la creació d’un gran plató al perímetre de la llacuna.
 

Es continuarà tancant el termolúdic total o parcialment per fer obres?
En els propers dos anys i mig, estendrem aquesta política pel projecte de renovació dels espais, pels quals necessitem fer actuacions que s’estenen en el temps. En tres anys, quan estigui tot modernitzat i tinguem l’hotel, no tancarem a la primavera. El nostre interès és que a partir de l’obertura de l’hotel aconseguim la desestacionalització gairebé plena del negoci. Ara mateix, treballem a molt bon ritme durant tot l’any, amb una punta a l’hivern i a l’agost, però aconseguim tardors excel·lents, fins i tot entre setmana, i només necessitem pujar una mica la primavera, i creiem que l’hotel pot ser el factor decisiu per desestacionalitzar el negoci a la primavera. Per tant, seria lògic que els hostes de l’hotel tinguessin el tot inclòs per gaudir de Caldea en tota la seva dimensió i disposar de tots els espais oberts.
 

Es pensa en alguna novetat de l’estil de la nova piscina panoràmica properament?
El baix constel·lat de la llacuna central fa molt per Instagram, cosa que ens aportarà molts visitants, perquè els parcs temàtics han d’anar ressaltant atraccions per rellançar-se. El 2020 vam obrir aquesta piscina, que té una tirada enorme, però el baix constel·lat serà el següent gran reclam i també estem pendents de construir la primavera de l’any vinent una gran sauna d’estil nòrdic, amb formes orgàniques, i creiem que serà un espai emblemàtic. A més, és possible que fem altres atraccions, perquè és la dinàmica dels espais d’oci. Està al nostre cap, cada any introduir una atracció nova tan imponent com aquesta.
 

Com veuen l’enduriment del requisit lingüístic que preveu la llei del català?
Ho veiem bé. De fet, és un compromís de Caldea amb el país on ha nascut i crescut, i per això el català és la llengua amb la qual vehiculem majoritàriament els serveis. La dificultat està en els temporers d’hivern, que tenen poc temps per assimilar l’idioma. Fem cursos o els apropem a les eines que ofereix el Govern, i ens esforcem perquè prenguin consciència que és important que s’adrecin en primer lloc en català, encara que sigui una simple salutació.
 

Amb els canvis en les quotes, tenen dificultat per contractar personal?
Ha estat un canvi sobtat, però el 2019 ja treballàvem amb aquest paradigma, tot i que arran de la pandèmia va canviar. Ara s’ha reconduït l’estratègia de contractació, i per això hem hagut d’accelerar el procés de passar de temporers a fixos. Quan identifiques personal brillant, has d’intentar fer el màxim per consolidar-lo. Se’ns posa alguna qüestió una mica més difícil, però no es posa en risc el negoci. Ens hi adaptarem, i de fet  estem negociant, ja que volem que ens escoltin i entenguin les dificultats per disposar de personal format, sobretot en el cas dels hiperespecialistes.