Fa dos anys va ser la nostra flora i la nostra fauna endèmica o en risc d’extinció, pensin vostès en el gall fer; el curs passat, les idees que han de permetre una millor cohabitació entre turisme i medi natural; i aquest, els espais que han merescut el reconeixement com a patrimoni de la humanitat. És a dir, la vall del Madriu, les falles i la vall d’Ordino, que no és pròpiament patrimoni de la humanitat, sinó Reserva de la Biosfera, però ja ens entenem.

Doncs aquest serà el fil conductor de la tercera col·laboració entre Andorra Turisme i National Geographic, aquesta vegada sota el lema Andorra al natural: patrimoni de la humanitat. La campanya es traduirà en tres càpsules d’uns deu minuts de durada que s’emetran en un espai propi dintre del web de National Geographic, amb una versió més breu i en format publicitari, i la peça estrella de tot plegat, un documental cinematogràfic de 30 minuts de llargada, que fusionarà les tres pastilles, que tindrà el característic toc National Geographic i que es projectarà en sales comercials.

El projecte el dirigeix l’explorer Javier Corso, que ja es va encarregar de tirar endavant l’edició de l’any passat, i ha disposat d’un pressupost que frega els 250.000 euros, la meitat del previst a l’acord de col·laboració entre Andorra Turisme, National Geographic i Canal Disney. La singularitat d’Andorra al natural: patrimoni de la humanitat és que cada element d’aquest patrimoni serà retratat a través d’un personatge estretament vinculat amb el medi. En el cas del Madriu, el veurem a través dels ulls d’un pastor transhumant, la relació que manté amb la vall i amb el bestiar al llarg de l’any: “Pretenem reflectir la comunió entre l’ésser humà i la natura, així com el respecte cap a un entorn que no hem de deixar que es malmeti”, diu Corso. Les falles, a través d’una família –padrins, pares i fills– que ha sigut testimoni de la festa tradicional, com es feia fins als anys 50, i de la seva quasi extinció, fins a la recuperació als anys 90, com es va anar estenent per altres parròquies, com s’ha convertit en un reclam turístic “i com la flama de la festa s’ha traspassat a les noves generacions, perquè la millor forma de preservar una tradició és practicant-la i transmetent-la”.

Pel que fa a la vall d’Ordino, el repte és explicar el compromís voluntari que comporta el reconeixement com a Reserva de la Biosfera, “aquesta forma de vida en simbiosi amb la naturalesa que demostra que les coses es poden fer d’una altra manera i que un altre tipus de vincle amb el planeta és possible”.

I tot plegat, amb l’objectiu de difondre el legat cultural i natural d’Andorra i de presentar una “altra” imatge d’Andorra associada a valors diferents dels habituals turisme, comerç i neu, “perquè no hem d’oblidar que el 90% del territori són muntanyes”.