Fa dos decennis llargs li va picar el cuquet del col·leccionisme. Va començar pels vinils, ho portava a l’ADN i per alguna cosa va créixer entre les parets del Tonet de la Música, el temple dels discos des que va obrir el primer establiment a Escaldes –va ser el 1952, i aleshores es deia Paradís Musical– fins que va tancar l’últim, el 2012. Després es va atrevir amb els llibres, potser també per influència familiar –el seu tiet era Enric Palmitjavila, el nostre col·leccionista major, amb el permís de Casimir Arajol– i l’última dèria és la de la fotografia. S’ha especialitzat, diu, en l’Andorra del boom, posem que entre els anys 30 i els anys 90 del segle XX– i en l’últim decenni n’ha exhumat un miler i mig.
Algunes joies ja les coneixíem, pensin en aquella extraordinària foto dels consellers obrint cadascun el pany de la respectiva parròquia de l’Armari de les Sis Claus, una relíquia del 1936 amb crèdit de l’agència Wide World Photos, o les dues imatges dels militars alemanys posant distesament al Pas de la Casa i en què l’investigador Alan Ward ha identificat el rastre del general Johannes Blaskowitz.
Doncs bé: l’últim tresor que ha ingressat al seu sensacional fons està constituït per un centenar de fotografies que documenten la construcció de la xarxa viària entre el 1930 i el 1935. Les va localitzar al maig en un conegut portal de col·leccionisme –el secret és estar atentíssim i no deixar passar l’oportunitat, perquè et distreus un dia i un altre col·leccionista més ràpid que tu s’ha endut el tresor– i cap a casa. Havien pertangut als fons Fhasa, ja saben que les carreteres van ser una de les contrapartides a la concessió de l’explotació hidràulica i completen la formidable col·lecció que FEDA va cedir anys enrere a l’Arxiu Nacional.
Si ja era una notícia excel·lent que Pantebre hagués recuperat aquest centenar de negatius –tots de plàstic– encara és millor que, com ja va fer fa un decenni amb el lot de World Wide Photo de l’Armari de les Sis Claus, també les ha cedit a l’Arxiu, que en disposarà d’una còpia. Més que les carreteres, en aquest cas són els ponts, el que documenta el fotògraf: la construcció del dels Escalls (1930), Mereig (1931) i Molleres (1932), així com la presa de Ransol (1934). Però l’autèntica joia del lot és les desena llarga d’imatges de la construcció del pont de la Rotonda, entre l’abril i el novembre del 1930, que encara no es deia així perquè faltaven dos decennis llargs perquè l’empresari Melcior Larrosa i el mecenes Bartomeu Rebés impulsessin el local que va acabar donant nom a l’autèntic Quilòmetre Zero del país.
Ben aviat, a l’Arxiu
Hi veiem la palanca, gairebé una passera, que creuava el Valira abans de la irrupció de Fhasa, i com a poc a poc s’aixequen encofrats i pilars fins que el pont adquireix la forma definitiva. Recordin que aquesta estructura va sobreviure fins que a mitjans anys 80 es va reordenar l’espai i es va crear la plataforma actual.
Les tornes del lot no són menys interessants: construcció d’un mur de contenció davant de Sant Joan de Caselles, la cascada de Moles i una excursió a cavall al llac d’Engolasters. Un centenar, ja els ho dèiem, cadascun amb el seu negatiu, el rien ne va plus del col·leccionista. Ben aviat a disposició d’investigadors i diletants a l’Arxiu. Pantebre va tenir la sort i l’audàcia de recuperar-los. Nosaltres, la fortuna que hagi sigut precisament ell qui els exhumés dels fons abissals dels portals de col·leccionisme.