El nou museu Carmen Thyssen Andorra no obrirà les portes fins al 15 de març. Això ja ho sabíem. Però avui arrenca oficialment la història d’aquest prometedor espai ubicat –ja ho saben– als baixos de l’antic hotel Valira amb l’entrega simbòlica, per no dir virtual, de les claus: els industrials que l’últim any i mig han treballat en l’adequació dels prop de 250 metres quadrats de l’espai han acabat la feina –continuaran encara unes setmanes treballant a les plantes superiors, que es destinaran a habitatges de lloguer– i l’equip que encapçala Guille Cervera, el director artístic de l’artefacte, s’hi instal·larà definitivament l’1 de febrer.
El primer mes el dedicaran a la formació del personal, cinc professionals del país, diu Cervera, amb un perfil acadèmic que combina la història de l’art i els idiomes. L’arribada de les 26 teles d’Escenaris, l’exposició amb què el Thyssen obrirà les portes, està prevista per a principis de març, en una data que no transcendirà per motius de seguretat. S’hi quedaran exactament deu mesos, fins al 14 de gener del 2018. Una mica menys dels onze inicialment previstos, “però les obres tenen també compromisos adquirits i no ho podíem allargar més”, diu Cervera. No hi ha novetats pel que fa als horaris –l’espai obrirà de dimarts a dissabte, de 10 a 19 hores, sense tancar al migdia, i els diumenges, de 10 a 14 hores– ni tampoc en el preu, 9 euros, que surt de la gratuïtat habitual als museus del país, admet, “però que continua sent considerablement inferior al d’altres equipaments que exposen obra d’aquestes característiques als països de l’entorn”.
Tot això, és clar, si el patronat del Thyssen –que integren la ministra Olga Gelabert, presidenta de la Fundació Museu Andorra; el titular de Turisme, Francesc Camp, i la directora de Promoció Cultural, per part de l’executiu, així com la baronessa Carmen Thyssen, vicepresidenta amb caràcter vitalici; el baró Borja Thyssen, també vicepresident, i Jordi Macià, en representació de la família, a banda del gerent, Pep Farràs, i el mateix Cervera– hi dona com és previsible llum verda en la pròxima reunió, prevista per a la primera setmana de febrer.
En les pròximes setmanes, l’equip de Cervera també haurà de tancar el programa d’activitats paral·leles que acompanyarà l’exposició inaugural –que tindrà tres potes: la directament relacionada amb les obres, una de més àmplia, relacionada amb el món de l’art i de la cultura, i una tercera d’eminentment social, i que ell considera “essencial”–, així com el contingut de la pàgina web, amb el domini encara per registrar i per tant inactiva, i també el marxandatge –llapis, llibretes, clauers, bols i altres productes impuls, tots amb el logotip del Museu Carmen Thyssen Andorra, que és el nom sencer de l’espai, “perquè es tracta d’explotar una marca consolidada dintre de l’art, i que és per això important vincular al nom del país”– i també, és clar, la vetllada inaugural, en què hi haurà com és natural la presència de la baronessa i que el preocupa especialment perquè, diu, “no només estrenem exposició sinó també museu, però l’espai tampoc és tan gran i ningú no s’ho voldrà perdre. El que no podem fer, en fi, és perdre el món de vista: serà un acte equilibrat, sense excessos”.
Si en volen un primer tastet, passin per davant del Valira: a la porta principal, al lateral de l’edifici que toca a l’aparcament, ja hi llueix el que serà el logotip del museu. I d’aquí dos mesos, ja ho saben: Gauguin, Monet, Matisse i Sisley; Casas, Mir, Meifrén i Torres García. I així fins a 26 noms que repassen l’últim segle i mig de la història de l’art universal, des de des de les primeres avantguardes –amb un lloc destacadíssim per a l’impressionisme i capítol a part per la pintura catalana– fins a l’hiperrealisme nord-americà dels anys 70.