En la tasca de la desestacionalització de l’oferta turística per atraure visitants en temporada baixa que s’està fent des de fa anys, hi ha un mes que continua una mica coix: el maig. Per aquest motiu, Andorra Turisme s’està plantejant programar un esdeveniment, tot i que no concreta ni quin ni de quin tipus, però sí que avança que l’objectiu és generar una visita. “És complicat buscar aquest punt diferenciador perquè les persones que estan a tres hores de cotxe vinguin perquè no ho troben a la seva ciutat”, ha valorat avui el director general d’Andorra Turisme, Betim Budzaku. Ara bé, ha puntualitzat, “preferim primer definir per buscar la diferenciació, així que no està garantit que això pugui passar de seguida”. Budzaku ha afegit que la decisió final també dependrà del pressupost, ja que és limitat i ara ja s’organitzen molts esdeveniments rellevants. “No podem fer una còpia del que ja fem –ha afirmat–, sinó que hem de buscar una alternativa per a uns caps de setmana complicats després de la festa del treball”.

El director general d’Andorra Turisme ha fet aquestes manifestacions en la presentació de l’onzena edició del Shop in Andorra Festival, amb la presència de diversos representants del sector del comerç, avui a Ràdio Andorra, una mica menys nombrós que l’any passat, quan el nou casino va ser l’escenari escollit. La proposta d’enguany ha canviat de nom (abans es deia Andorra Shopping Festival), se celebrarà del 8 al 24 de novembre en tres caps de setmana, aportarà algunes novetats però poc significatives, i manté pressupost i previsió de visitants.

Pel que fa als comptes, la xifra és més o menys la mateixa que en edicions anteriors, amb uns 820.000 euros, la meitat destinada a la producció de l’esdeveniment, i l’altra meitat per a la comunicació centrada en dos mercats, l’espanyol (sobretot català, valencià i aragonès) i el francès. 

Quant als visitants, l’organització preveu una assistència similar a la de l’any passat, amb més de 600.000 persones durant tot el mes de novembre al conjunt del país. El concret, l’any passat hi van participar 661.262 visitants, un 6,3% més que l’any anterior. L’evolució encara és més evident si es compara amb la primera edició, la del 2013, amb un increment del 40% (472.223 visitants). “S’ha demostrat que és un festival que funciona, ja que fa molts anys que ha aportat molta afluència de turistes”, ha afirmat el ministre de Turisme i Comerç, Jordi Torres.

La principal novetat del Shop in Andorra Festival és la celebració del Fòrum d’Experts en Compres, que donarà el tret de sortida a la cita el 7 de novembre. A més, alguns artistes pintaran murals en 3D al carrer, s’han remodelat els punts selfies amb la introducció de majors dosis de glamur i el taller de perfum. Així, els carrers d’Andorra la Vella, Escaldes-Engordany i el Pas de la Casa acolliran una cinquantena de concerts i més de vint espectacles i tallers infantils, la meitat dels quals aniran a càrrec d’artistes del país. A més, els dissabtes la música s’allargarà més enllà de l’horari comercial del centre històric, mentre que la gastronomia de muntanya tornarà a ser protagonista amb la 18a edició de l’Andorra a taula, del 8 al 30 de novembre.

Pel que fa al perfil de visitant que Andorra Turisme pretén captar, Budzaku ha afirmat que “hem apostat per un concepte prèmium, amb un client de major poder adquisitiu”, però “no podem oblidar que tenim comerços diferents que tenen el producte que tenen”, així que “hem de buscar un equilibri que estem pràcticament trobant i per això estem satisfets”. En aquest sentit, va precisar que es busca el client de cap de setmana que vol fer una estada urbana i curta, amb el propòsit de gaudir de l’experiència de compra.