Tributs ha donat avui el tret de sortida a una nova campanya de l’Impost de la Renda de les Persones Físiques (IRPF), la desena ja, en la qual, fins al 30 de setembre vinent, s'espera rebre fins a 25.000 declaracions d'obligats tributaris i una recaptació de 26,2 milions d'euros. Així ho ha explicat el director del departament de Tributs i Fronteres, Carles Ferreira, que ha detallat que aquest any hi ha mig miler d'obligats tributaris més respecte la campanya corresponent a l'exercici fiscal 2023, i que, tenint en compte les retencions a les rendes del treball ja portades a terme, la recaptació total d'aquest impost serà d'uns 68 milions d'euros, és a dir vuit milions més dels que es van obtenir en la campanya de l'any passat.

Ferreira, que ha destacat que després de deu anys l'IRPF és un impost que "ja s'ha integrat plenament a les nostres obligacions", ha explicat que des del departament "s'han emès més de 53.000 propostes de liquidació per a aquells que obtenen rendes del treball", a la vegada que es mantenen els canals d'assistència per aquelles persones que precisin de suport a l'hora "d'emplenar la seva declaració". En aquest sentit, el director de Tributs i Fronterers, que al marge de la presencial amb atenció d'un funcionari ha remarcat que també es "manté l'assistència telefònica", ha detallat que, en base a l'experiència de campanyes anteriors, s'espera portar a terme un miler d'assistències individuals. 

A més, des del departament, s'ha publicat també a la pàgina web una nova Guia de l'IRPF, on, com va detallar Ferreira, ja s'inclouen les "modificacions legislatives conseqüència de la Llei 5/2023", text que recull les noves deduccions lligades al mecenatge, patrocini i esponsorització així com per a aquells projectes que fomenten la digitalització.

Concretament, segons han detallat posteriorment des de Tributs i Fronteres, s'ha emès un total de 53.772 propostes de liquidació, de les quals 32.662 són de resultat zero, 16.530 tenen resultat a pagar i 4.580 persones tenen resultat de retornar.

Tot i que la campanya s'allarga durant sis mesos, Ferreira ha admès que normalment la presentació de les declaracions "es concentra en bona part en el darrer mes" de manera que és habitual que al setembre arribin el 60% dels tràmits, motiu pel qual ha "encoratjat" els ciutadans a "que vagin avançant en l'acompliment d'aquesta obligació", especialment aquells que requereixen algun tipus d'assistència. I quant a la presentació de les declaracions, Ferreira confia que se segueixi el ritme de l'any passat, o fins i tot que sigui millor, quan un 85% de les declaracions es van fer de manera telemàtica.

Interpel·lat sobre si un cop passats aquests deu anys tocaria incrementar la base de tributació, tenint en compte que els 24.000 euros exempts d'ara no són els mateixos que fa una dècada i l'increment dels salaris que hi ha hagut en aquest període, Ferreira, que ha destacat que des del departament "s'ha treballat perquè les devolucions es puguin fer de forma més àgil", ha recordat que "la decisió d'augmentar aquest mínim exempt no correspon al departament" i ha assegurat que, comparant amb els sistemes tributaris dels països de l'entorn, a Andorra "tenim un exempt bastant elevat".