El Servei d’Atenció al Consumidor de l’àrea de Comerç, competència i consum del Govern ha rebut 1.593 queixes i reclamacions fins a principis d’aquest mes de desembre, just abans del pont de la Puríssima. És una xifra que està per sobre del que es registrava l’any passat a les mateixes dates, quan es recollien 1.452 queixes, i que fa augurar que les dades definitives també seran superiors, ja que l’any 2023 es va tancar amb un total de 1.635 reclamacions.
La gran majoria de les recollides enguany, 958, s’han solucionat, en 463 s’ha determinat que el consumidor no té raó, en 38 no s’ha arribat a un acord i tres han acabat amb una proposta d’expedient sancionador. En tramitació en quedaven 101 el 6 de desembre, mentre que 33 no van ser acceptades, en ser conflictes en què no es pot actuar des del Servei d’Atenció al Consumidor, per exemple perquè qui tramita la queixa és una empresa i no un consumidor final.
Els mesos en què es reben més queixes coincideixen amb els de més afluència de visitants. Així, el gener se’n van rebre 322 i el febrer, 197. El tercer mes amb més volum de reclamacions és el juliol, amb 185, seguit del març i l’abril, amb 160 i 122 queixes respectivament. A l’agost se’n van recollir 118, al setembre 111 i a l’octubre 110. Si es miren les dades dels darrers anys, també va ser el gener el mes en què més reclamacions es van gestionar, 223 l’any 2023 i 170 l’anterior. També en els dos casos, el febrer va ser el segon mes quant a volum de queixes: 179 l’any passat i 159 el 2022. Al març i els mesos d’estiu, juliol i agost, també coincideixen a ser dels que més reclamacions generen.
Quatre vegades més
Si es miren els àmbits d’activitat amb més reclamacions, per primera vegada és el comerç electrònic qui encapçala el rànquing, amb 403 queixes. Això és més de quatre vegades el nombre de queixes que es recollien el 2022 (88) i un 58% més que l’any passat (255). Els darrers anys, però, el sector que acumulava més queixes era el de l’esquí i les estacions: 268 fa dos anys, 325 l’any passat i 339 enguany. Els transports són el següent sector amb més reclamacions, seguit dels allotjaments turístics.
Més coneixement
Segons l’inspector de l’àrea de Comerç, competència i consum, Hossame Moemen, l’augment del nombre de reclamacions és perquè “cada vegada la gent és més coneixedora dels seus drets i de com fer les reclamacions”, alhora que és “més accessible” poder fer la queixa, ja que també es pot fer digitalment des de qualsevol lloc i dispositiu, la qual cosa també facilita que es puguin presentar queixes per part de visitants (cosa que abans no passava en haver-se de fer la queixa presencialment). En aquest sentit, el 89,4% de les reclamacions s’han rebut mitjançant el formulari electrònic que es troba al web de comerç.ad/consum i una de cada tres queixes s’han presentat per part de no residents.
Evitem els disgustos
Des de l’àrea de Comerç, competència i consum es donen una sèrie de consells per evitar els disgustos, especialment en aquestes dates en què es fan més compres. L’inspector Hossame Moemen recorda que al web de comerç.ad hi ha tot un llistat de recomanacions, entre les quals en destaca comparar preus i planificar les compres i, sempre que es pugui, esperar a l’època de rebaixes. Molt important és guardar el tiquet de compra, si cal fer-ne una fotografia amb el telèfon mòbil, “per tenir-ne la garantia”. Aquí val a recordar que la còpia del TPV no serveix com a comprovant de compra, ja que no especifica els productes adquirits, només l’import total. Així mateix, Moemen recomana revisar que el que es paga coincideix amb els preus anunciats, tant a la prestatgeria d’on s’ha agafat el producte com al catàleg. I també, si convé, consultar la política de devolucions i canvis, ja que per llei no hi ha obligació per part de l’establiment d’acceptar-ne i en tot cas s’han de publicitar les condicions. I per a aquells que van a última hora amb les joguines, l’inspector recorda que aquestes han de ser perquè els infants es diverteixin, i per tant cal valorar el contingut del joc i que aquest s’adeqüi a l’edat i maduresa de qui l’hagi de rebre. Per això cal fixar-se en les recomanacions i restriccions d’edat que fa el fabricant. Seguint totes les indicacions evitarem ensurts i disgustos.