Els grans clients o els titulars dels comptes amb més d’un milió de dòlars espanyols van començar a regularitzar els comptes amb la coneguda com a amnistia fiscal proposada pel Govern Rajoy. Més tard, també ho han anat fent malgrat que el cost suposa pagar un 60% de l’import o, fins i tot, més. En total, s’estima que un 70% d’aquests grans clients ja han regularitzat els comptes i els han declarat a l’Agència Tributària espanyola, però encara queda el 30% dels grans clients, que esperen un canvi en la normativa europea perquè les sancions no siguin tan costoses. Així ho va declarar ahir el vicepresident de l’Associació d’Assessors Tributaris i Fiscals (AATF), Marc Vilallonga, en el marc d’una conferència celebrada al Col·legi d’Advocats en què va parlar sobre l’experiència a l’entorn del procés de regularització d’actius financers no declarats de residents fiscals espanyols. 
En aquest sentit, Vilallonga va voler remarcar la diferència amb els residents fiscals francesos, ja que es pot afirmar que gairebé el 100% d’aquests grans clients sí que han regularitzat els comptes, entre altres coses,  perquè tenien de termini fins al 31 de desembre de l’any passat, i perquè “hi ha hagut diversos programes, primer del ministre de finances del govern de Sarkozy i després del d’Hollande, que han donat un marc amb moltes garanties jurídiques i entre un 20 i un 30% del cost,  que és relativament raonable”, va dir Vilallonga. 
El vicepresident de l’AATF va explicar que el 30% dels grans clients espanyols tenen per objectiu regularitzar els comptes,  però esperaran fins al darrer termini, el mes de juliol, perquè esperen que algun tribunal espanyol rebaixi les sancions que actualment imposa, ja que la mateixa Unió Europea ha obert un expedient i les ha qüestionat. 
Amb tot, els assessors recomanen regularitzar-ho tot i diuen que després es podrà gestionar una petició perquè es retorni als clients allò que han pagat de més. 
Els clients amb un import de menys d’un milió de dòlars hauran de fer la primera notificació d’informació fiscal el 2019, i serà en referència als comptes del 2018. En canvi, els de més d’un milió de dòlars hauran de fer-la a partir del setembre d’aquest any i sobre l’exercici del 2018. 

Clients delators
Vilallonga va fer ahir un avís clar als assessors i també advocats perquè s’ha detectat una pràctica “entre clients que regularitzen els comptes i que arriben a acords amb l’administració tributària del país d’origen per abaratir les sancions si delaten actituds reprotxables dels bancs i d’assessors fiscals”. Per tot això, Vilallonga va dir a tots els presents a la conferència que siguin prudents i que deixin totes les recomanacions i assessoria per escrit en cas d’un client que “no és fiable”, va dir.
Segons el vicepresident de l’AATF, “les administracions tributàries han perdut la por d’utilitzar o pagar per informació robada”, va comentar. Tot i això, també va voler remarcar que la legislació andorrana, en aquest sentit, és molt garantista perquè, almenys en l’àmbit fiscal,  no es pot utilitzar com a prova aquella informació robada.
Per tot això, Vilallonga va alertar d’aquests “riscos comercials i reputacionals que es poden assumir en funció de com ens comuniquem amb els clients”. 
A l’acte d’ahir també hi va participar Àngel M. Ceniceros, advocat fiscalista i cap del Gabinet d’Estudis de la Delegació Catalana (Aedaf), que va parlar de la situació actual del model 720 i va comentar les darreres consultes de la Direcció General de Tributs.