Els diferents actors dels sectors econòmics i socials es van posicionant sobre l’acord d’associació amb la Unió Europea (UE) a mesura que va avançant la informació que dona el Govern i que es va acostant la data del referèndum, previst per a la primavera de l’any vinent. Després que el president de la Confederació Empresarial Andorrana (CEA), Gerard Cadena, s’hi mostrés obertament favorable, tot i que va donar temps fins a la tardor al conjunt de l’organització per posicionar-se oficialment, avui ha estat el torn del president de l’Empresa Familiar Andorrana (EFA), Daniel Armengol, que s'ha mostrat més reticent. En aquest sentit, ha revelat que “em preocupa la capacitat del Govern per acompanyar les empreses perquè siguin competitives a Europa”. Així, “necessitem l’ajuda de l’Executiu perquè en cas contrari el mercat comú se’ns menjarà”, ha assegurat.

Qüestionat sobre aquest acompanyament, el màxim mandatari de l’empresa familiar ha rebutjat l’intervencionisme del Govern en aspectes com els salaris o l’habitatge, ja que “això no ajuda”, perquè “a la resta de països del context europeu no es prenen aquest tipus de mesures”, ha assegurat. A més, ha demanat que abans de prendre decisions es recopilin dades i que es tractin amb l’objectiu de “facilitar la vida als empresaris”. Ha posat d’exemple d’aquest fet la futura llei òmnibus sobre el creixement sostenible que s’ha d’aprovar pròximament al Consell General, de la qual “encara no tenim el text” i “s’haurà de reconduir”.

Sobre la digitalització de les empreses, els representants de l’EFA –també ha comparegut el secretari, Joan Tomàs– han inclòs les administracions (Govern, comuns i empreses públiques) perquè aquest procés tingui èxit. Així, han demanat “sentit d’Estat per homogeneïtzar els processos amb l’objectiu de facilitar la vida als contribuents”, ja que “la proliferació de les plataformes públiques en línia ens porta al repte de la simplificació per ajudar els administrats”.

En aquest sentit, s'han referit a Google, ja que el comerç, l’hostaleria i el sector de l’esquí “s’han de reinventar” i el gegant tecnològic “els pot aportar valor afegit”. De fet, han assegurat, “un negoci petit pot ser viable gràcies a Google”, ja que “pot ser un soci estratègic per posicionar-se”, perquè “el client actual està informat” i per això “cal una nova mentalitat en contraposició al comerç tradicional”. En aquest sentit, l’Empresa Familiar considera que cada vegada es veuran més empreses a Andorra amb el nucli del negoci digital, “se signi o no” l’acord amb Europa, perquè la tecnologia “ens permetrà créixer, internacionalitzar les nostres empreses i salvar l’aïllament històric del país”.

En aquests moments, l’EFA ha encarregat dos estudis sobre la viabilitat de l’acord d’associació amb la UE, de manera que quan disposi del resultat es pronunciarà oficialment, també la pròxima tardor, com la CEA. A més, Armengol ha precisat que “tenim diversos sectors i cadascun té una manera diferent de veure-ho”.

El Family Office i les plataformes digitals
L’EFA ha presentat avui la 25a edició del Cicle d’Empresa Familiar Andorrana, que se celebrarà el 20 de juny a AnyósPark amb l’enunciat de 'Family Office i plataformes digitals', en què intervindran la ministra de Presidència, Economia, Treball i Habitatge, Conxita Marsol; el professor d’IESE Joan Roure; el CEO de Reig Patrimonia, Sergi Pallerola; la directora de Travel and Retail de Google Espanya, Maialen Carbajo, i la fundadora d’Aero Autofactoria Group, Ada Amengual. La presentadora i moderadora de l’acte serà la periodista Mònica Bordas.