L’índex general de vendes de les grans superfícies comercials (en endavant, “IVGS”) incrementa un +11,8% al març de l’any 2024 respecte al mateix mes de l’any anterior. Si es desglossa aquest índex en productes alimentaris i la resta de productes, l’índex de la categoria “Alimentació” experimenta una variació positiva del +12,3% en comparació amb el període homòleg de l’any 2023. Pel que fa a l’índex de la categoria “Resta de productes”, creix un +10,5% respecte de la mateixa referència segons detalla el departament d'Estadística en una nota feta pública aquest dimarts.
Pel que fa a les variacions intermensuals, l’índex general corresponent al març del 2024 experimenta una variació positiva del +8,9%, tenint en compte que es tracta de les dades originals i que no descompten factors estacionals ni els efectes de calendari.
Pel que fa a l’índex a preus constants, és a dir, un cop eliminat l’efecte dels preus, al març del 2024 creix el +7,4% respecte al març de l’any anterior. Pel que fa a l’índex de la categoria “Alimentació”, incrementa un +9,0%, mentre que l’índex relatiu a la categoria “Resta de productes” té una variació positiva del +5,4% respecte al mateix període de l’any anterior. La magnitud dels índexs respecte de la mesura a preus corrents disminueix per l’efecte negatiu dels preus.
L’índex d’ocupació de les grans superfícies comercials s’elabora a partir del total del personal ocupat mensualment en aquest tipus d’establiments, i distingeix entre sexe i tipus de jornada laboral. Al març del 2024, l’índex d’ocupació de les grans superfícies del comerç al detall incrementa un +1,7% en comparació amb el mateix mes de l’any anterior, i cau un -3,2% respecte a l’enregistrat al febrer del 2024.
Pel que fa al volum de dones i homes ocupats en les grans superfícies comercials al març del 2024, el 63,8% correspon al gènere femení i el 36,2% restant al gènere masculí, distribució que presenta una gran estabilitat durant els darrers dotze mesos. Si comparem les dades amb el mateix període de l’any anterior, podem veure que la proporció de dones ocupades en aquest tipus d’establiments creix (+1,1%) al març del 2024. D’altra banda, la proporció d’homes ocupats en les grans superfícies experimenta una variació negativa del -1,8% aquest mateix mes.
La jornada laboral del personal ocupat en les grans superfícies comercials al març del 2024 es distribueix entre el 91,7%, que té una jornada laboral a temps complet, i el 8,3% restant dels ocupats, que gaudeix d’una jornada laboral a temps parcial.