Coneix de primera mà no només què es cou als establiments hotelers, sinó quines són les darreres tendències en l’àmbit turístic a nivell internacional. Diu que la digitalització, la sostenibilitat i el talent seran els factors clau per a la recuperació i la reinvenció del sector, acompanyats degudament per la formació dels treballadors fins al punt, diu, que les empreses que no la fomentin estaran abocades al fracàs.
Com ha quedat de tocat el sector per la pandèmia?
Poques activitats econòmiques s’han vist tan afectades per la crisi del coronavirus com la indústria turística, arrossegada per unes restriccions de desplaçaments que s’han implantat de forma generalitzada. Reimpulsar aquest sector és, per tant, prioritari, però la incertesa en la qual es troben ara empresaris i organismes públics podria dificultar la recuperació.
Es podran recuperar els milers de treballadors “perduts” o en ERTO del sector?
Sí, la majoria dels llocs de treball es recuperaran. Si alguna cosa hem après els últims mesos és que el futur ve a través de la innovació, la valentia i el talent. El turístic és un sector de persones per a persones, en el qual és fonamental conrear el talent i valorar les capacitats dels empleats per sobre de l’experiència. Els treballadors que hagin aprofitat el temps per formar-se recuperaran abans els seus llocs de treball.
Totes les esperances estan posades en la vacunació per reactivar el turisme. Quines altres estratègies de màrqueting i comunicació s’haurien d’activar?
L’única solució és vacunar i com més de pressa millor. El ritme de vacunació avança a bon ritme i l’excés d’estalvi dels últims mesos permetrà que el sector es reactivi abans del que pensem. Hem de potenciar la nostra marca de país saludable a través d’una estratègia de comunicació en xarxes socials, sense oblidar eines com ara l’e-mailing i una política selectiva per a la nostra distribució.
Hi ha qui parla de repensar el model turístic a Andorra. Què en pensa?
En els moments de crisi també sorgeixen oportunitats, i en aquest sentit els experts hotelers han estat d’acord d’assenyalar que la pandèmia ha suposat un punt d’inflexió que els ha permès reflexionar sobre el futur dels seus models de negoci. Les conclusions són principalment tres: digitalització, sostenibilitat i talent. Des de mesurar la petjada de carboni a les seves instal·lacions, fins a treballar en xarxes internes que permetin la connectivitat entre organització i treballadors. Aquests factors seran clau en la recuperació i permetran a les empreses evolucionar i aportar valor afegit a la societat. Per això, la formació és essencial i les empreses que no ho vegin estaran abocades al fracàs.
Creu que cal reduir llits com diuen alguns?
Més que reduir llits hem de pensar a millorar-los, però la crisi sanitària provocada per la Covid-19 ha incidit sobretot en aquells negocis que no comptaven amb la capacitat econòmica necessària per afrontar els mesos de restriccions. Estem davant un nou paradigma que afecta la percepció de risc dels propietaris que, acostumats a una relativa regularitat, no s’esperaven un tancament tan dràstic com el que hem viscut. En aquest sentit, la tendència és separar la propietat de la gestió, un escenari en el qual l’entrada d’inversors podria ser determinant. Per descomptat sempre que la rendibilitat que s’acordi s’adapti al mercat actual.
Hi ha qui situa la recuperació del sector a mitjans de l’any que ve, té també aquesta percepció?
Aquest mes de maig i al juny s’està procedint a l’obertura gradual dels hotels, encara que no obriran tots. De fet, en aquestes circumstàncies, els hotels de les parròquies centrals patiran menys que els hotels de muntanya o més grans, els quals no veuran els seus pick ups augmentar fins que la situació no estigui controlada. No serà fins a la temporada d’hivern 2021-2022 quan el turisme comenci a reactivar-se.
Què pot oferir Andorra que no tinguin altres països?
Andorra ofereix seguretat, naturalesa, salut i tranquil·litat. El compromís de sostenibilitat dels hotels està basat en la protecció del medi ambient, l’aposta per un turisme responsable i integrat en el seu entorn i generador de riquesa, l’ús d’energies renovables, la formació i sensibilització ambiental d’empleats i clients, aconseguir petjada de carboni 0 i arribar a complir els requisits del Pacte Mundial d’Objectius de Desenvolupament Sostenible.
Quines són les tendències que es posen damunt la taula en comunitats com la de Revenueknowmads, en la qual participen professionals de tot el món com vostè?
Actualment totes les tendències per sortir d’aquesta crisi passen per dos punts clau com són la innovació tecnològica i la sostenibilitat. Això ha d’estar acompanyat per una bona formació o comptar amb el millor talent. RevenueKnowmads és una comunitat de professionals independents del Revenue Management i del Màrqueting Hoteler, està formada en l’actualitat per més de 90 persones; des de perfils sènior amb àmplia experiència en el món de la consultoria, fins a perfils més júnior. Tenim com a enfocament no sols el sector hoteler, sinó també optimitzar la rendibilitat de qualsevol model de negoci: hotels, rentals, restaurants, altres empreses de serveis i professionals que busquen millorar la seva productivitat i marca personal.
Una última recomanació en aquest temps de canvis.
Com a resum final m’agradaria recordar una gran cita molt inspiradora: “En la crisi, sigues conscient del perill, però reconeix l’oportunitat.”