Pol Castellanos, barceloní afincat a la Seu, on treballa com a professor de català, acaba de rebre un dels premis Fiction Express 2023 per El rastre de la guineu, guardó atorgat pels 100.000 estudiants de secundària que utilitzen la plataforma de lectura interactiva en català a Catalunya, les Illes Balears, el País Valencià i Andorra. Són alumnes de les 350 escoles que participen en aquesta plataforma engegada per l’editorial Fiction Express, que auspicia un procés d’escriptura participativa: Castellanos va anar penjant cada setmana els capítols de la novel·la, els alumnes el llegien i podien intervenir en el següent capítol, triant entre diferents opcions per a la continuïtat. “Així se senten partícips del procés creatiu”, explicava Castellanos al Bondia en una entrevista recent.
La trama de la novel·la se situa a un poble del Pirineu, “Brugent, de nom inventat, per no posar-nos en problemes”, precisava l’autor i docent, on desapareix una noia de setze anys una nit de Sant Joan. Durant vint anys no se’n sap res, fins que un dels amics que aquella nit hi era intenta recopilar noves pistes perquè la desaparició de la Duna pugui ser resolta tant de temps després.
Amb cinc capítols, publicats a la plataforma a raó d’un per setmana, el procés va implicar els joves en la peripècia. “Intento portar-los pel camí que vull, però admeto que em sorprenen i he de canviar. Intento que cert marc de la història es mantingui, o em tornaria boig del tot, però en certs detalls sí que hi influeixen”, indicava també l’autor durant el procés d’escriptura.
La cerimònia dels premis va tenir lloc a la Casa Rius de Barcelona en presència d’autoritats i actors del sector educatiu, cultural i empresarial catalanes, estatals i d’altres països on s’utilitza la plataforma. Castellanos va rebre el guardó de mans de Xavier Fina, director general de Promoció Cultural i Biblioteques del departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
En la categoria de novel·les en català, també van ser premiats Rubèn Montañà, Tanit Tubau i Víctor Panicello. També es van atorgar premis als millors autors en castellà i anglès.
Graduat en Estudis Literaris per la Universitat de Barcelona i màster en Creació Literària per la Universitat Pompeu Fabra, Castellanos també va estudiar a l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès. El 2019 va debutar amb L’impostor de Viena (Estrella Polar), guardonat amb el premi Alba al Millor llibre fantàstic per a joves. La seva segona novel·la, L’assassina de Venècia (Estrella Polar, 2021), va ser guardonada amb el Premi Ramon Muntaner de literatura juvenil, el Premi Protagonista Jove i el Premi 42 a la millor novel·la juvenil. Recentment, ha publicat La cara fosca de les llegendes (Estrella Polar, 2023), un recull amb les versions més terrorífiques dels contes de sempre