Vitaminada i musculada, l’Associació del Llibre del Pirineu es prepara per a una de les grans trobades amb els lectors, Sant Jordi, amb permís de la fira de tardor a Organyà, i de la fira que confien que s’instal·larà al calendari, el Bateig de llibres a Arsèguel, amb un catàleg densíssim, un centenar de novetats del territori, o relacionades, a través de la norantena de socis que formen part de l’entitat. “Hem anat creixent, amb aquests noranta socis que som ara mateix, i encara podem créixer més, perquè no tothom que escriu, edita, imprimeix o treballa en el sector del llibre al Pirineu hi és”. Així de confiat es mostra el president de l’associació, Isidre Domenjó, per a qui han anat construint “una gran família”, que és com defineix aquesta “plataforma que ens permet donar més difusió” als títols que es produeixen per aquestes contrades i, alhora, “continuar potenciant l’escriptura i l’edició al Pirineu”.
Prop d’una quarantena de parades s’instal·laran al passeig Joan Brudieu de la Seu d’Urgell, epicentre de les activitats de la diada a la comarca alturgellenca. Les propostes, no obstant, comencen ja de manera oficial aquesta tarda, amb la presentació, a les set, del llibre infantil El Tanoca i el padrí Arraïres, de Laura Casanovas.
El relat forma part del centenar de títols d’arrel pirinenca que, dèiem, es desplegaran en aquest Sant Jordi. En el capítol de narrativa, els lectors trobaran títols emparentats amb la geografia més immediata, com La vall d’Alinyà. Històries d’anar a peu, de Benet Puit, que ha volgut retre homenatge a les gents d’una vall que és “com si fos la cambra de darrere del Pirineu, tothom hi ha passat per davant i gairebé ningú hi ha entrat”. El mateix Puit compareix amb un altre relat ambientat al mateix escenari, La galleda de Nidola. A Rialp situa l’acció de Mort al Riu Jordi Jordana, mentre que Jordi Romeu Carol lliga dos pobles geogràficament distants en la peripècia que narra a L’últim transhumant, i un dels autors de referència entre els pirinencs, Pep Coll, torna a la palestra amb Els crims de la mel: el relat d’uns fets basats en un crim real ocorregut al Pallars l’any 1953. Història, mitologia i algun crim es barregen a El cantó fosc del Cadí, signat per Jordi Corominas i Llorenç Planes.
La història, inclosa la més recent, centra un bon gruix dels títols presentats, començant per L’home de Tor, de la pallaresa Núria Comes, que torna a endinsar-se en un dels escenaris més mediàtics de tot el Pirineu. Roda, pedal, pinyó. Història del ciclisme a l’Alt Urgell, de Pau Chica, és una de les novetats de més recent aparició que es veuran a parades i llibreries. Enric Sabarich Pérez convoca “ments obertes” per seguir-lo a Misteris sota zero i Salvador Vilarrasa relata La vida dels pastors en primera persona, amb dos interessants apèndix: un de dedicat al vocabulari específic de l’ofici i un breu estudi de les esquelles.
El patrimoni historicoartístic també té espai entre els títols que recull el catàleg de l’Associació del Llibre del Pirineu, amb propostes com Esglésies d’Andorra, l’Alt Urgell, la Cerdanya i el Capcir, de Victòria de Caralt o La pintura mural romànica a l’Alt Urgell i Cerdanya, de Montserrat Pagès, que ha estat conservadora de pintura romànica al MNAC durant gairebé trenta anys.
La natura i l’excursionisme o el llibre infantil representen dos puntals més de l’atrafegada activitat editorial a les comarques de l’Alt Pirineu.