No s’han concretat contractacions però s’han establert contactes per fomentar coproduccions.
La primera edició del Festival de Creació i Difusió de les Arts Fetes a Andorra –Andorra Crea, per als amics– va concloure ahir després d’un cap de setmana i trentena llarga de propostes amb molt bones sensacions entre l’organització i un parell d’idees de cara al futur immediat. Començarem pel final, perquè tot i que encara és d’hora per extreure’n conclusions definitives sembla que el cap d’Acció Cultural, Joan-Marc Joval, ho té bastant coll avall: hi haurà amb tota probabilitat una segona edició de l’Andorra Crea. Però una altra cosa és el format.
En primer lloc, el calendari. Convocar-lo al setembre, just quan arrenquen les programacions i les temporades ordinàries d’institucions públiques i privades i gairebé encavalcant-se amb cites de contingut i destinataris similars com són Vic, Manresa i Terrassa pot haver frenat l’afluència de programadors productors i agents. Una solució, apunta Joval, podria ser traslladar la pròxima edició a la primavera, sense la competència de festivals més consolidats i, per tant, amb més ganxo entre els professionals de les arts visuals i sobretot escèniques.
Un altre canvi a la vista és la periodicitat: l’Andorra Crea va ser originalment concebut per convocar-se de forma anual, però el mateix Joval ja rumiava ahir amb una possible ampliació a dos anys del cicle per donar temps que els creadors enllesteixin noves propostes entre una convocatòria i la següent.
Són idees que sorgeixen lògicament una vegada clausurada la primera edició i rebuts els inputs per part d’artistes i programadors, que són els destinataris principals –però no únics– de l’invent. En qualsevol cas, es tracta de polir un format que ha deixat molt bon regust entre l’organització, que ha congregat un públic considerable –entre un 70 i un 80% en les funcions de pagament– i que segons Joval ha sobrepassat les expectatives i els objectius inicials, que eren fomentar la creació contemporània, acostar-la al públic nacional i fomentar la internacionalització dels nostres creadors.
Val a dir que aquest últim no s’ha concretat, de moment, en cap contractació tancada, però sí que s’han establert contactes que obren portes a futures coproduccions i que podrien facilitar l’accés a xarxes de finançament. Probablement és massa aviat per acabar-ho de veure, però Joval confia en les sinergies i en el boca-orella que s’ha generat tant amb els programadors de casa com sobretot amb els forans, que han sigut exactament vuit, entre els quals hi ha l’Ajuntament de Tarragona, Art Sostenible de Barcelona, el Centre de creació El Canal de Salt i el centre d’arts visuals de València, a banda de la Seu.
La primera edició de l’Andorra Crea, en fi, va programar des de divendres i fins ahir una trentena d’activitats, essencialment arts visuals i escèniques, amb set estrenes absolutes i tot plegat distribuït per escenaris de totes les parròquies. S’ha aixecat amb un pressupost de 127.000 euros, aportats pel Govern (80.000), els comuns (6.000 cadascun) i Andorran Banking (5.000).