Bones notícies per al ClàssicAnd, que escalfa motors per a una segona edició que serà decisiva de cara a la continuïtat del cartell. Aquest matí es farà públic a Barcelona el programa de la 38a edició del festival de Peralada, que tindrà lloc entre el 19 de juliol i l’11 d’agost, i aquest curs hi haurà (de nou) torna andorrana: Pasión Vega, l’espectacle de producció pròpia que ClàssicAnd ha encarregat aquest any a Pasión Vega i que obrirà el cartell el 25 de maig tindrà una segona oportunitat el 20 de juliol al festival gironí. I molt probablement no serà l’última, perquè els directors artístics de l’un –Joan Antoni Rechi– i de l’altre –Oriol Aguilà– buscaran nous bolos per explotar un espectacle que ha aixecat moltes expectatives, asseguren, i que volen exhibir més enllà del circuit d’estiu.

La participació de Peralada serà a títol de coproducció, i això vol dir que ambdós festivals compartiran les despeses derivades d’aixecar de zero un nou muntatge, des de l’escenografia, especialment creada per a l’ocasió en un taller valencià, fins als arranjaments de les bandes sonores de pel·lícules d’Almodóvar que constituiran el repertori de la vetllada i que han anat a càrrec del director musical de l’invent, Moisés P. Sánchez. Serà a més –i per dir-ho a la manera de Bogart– l’inici d’una gran amistat, perquè la intenció és prorrogar aquesta incipient col·laboració i repetir de cara a pròximes edicions.

Si aquesta aliança d’empreses ha estat possible és pels estrets vincles professionals que el director de ClàssicAnd, Joan Anton Rechi, ha anat teixint amb Peralada, per on ha desfilat els últims ans amb Madama Butterfly (2017), Combattimento (2020) i The Fairy Queen (2022). A més, el festival català té aquest estiu en obres l’escenari principal i estava especialment interessat en muntatges de petit i mitjà format. Rechi hi va veure possibilitats i la va encertar de ple. La cantant madrilenya, en fi, hi revisa amb el seu personalíssim toc a mi camí entre la copla, el bolero, el flamenc i el pasdoble les bandes sonores de les pel·lis d’Almodóvar, un menú amb aires eminentment populars on caben des d’Enrique Morente a Lucho Gatica, passant per Luz Casal, Miguel de Molina, Miguel Poveda i naturalment Chavela Vargas.

Això serà a l’obertura del ClàssicAnd, el 25 de maig als jardins de Ràdio Andorra, que l’any passat ja es va estrenar com a escenari amb el tenor ucraïnès Valentin Dituyk. Fins al 9 de juny –un cap de setmana més que en la primera edició– li seguiran una dotzena de propostes amb tres caps de cartell indiscutibles: les germanes Labèque, Katia i Marielle, amb la Trilogia Cocteau que acaben d’estrenar a la Filharmònica de París i que inclou les suites Orphée, La Belle et la Bête i Les enfants terribles, de Philip Glass (1 de juny, Auditori); el baríton alemany Benjamin Appl, amb el repertori de lieder i àries reunit sota el lema Forbidden Fruit (3 de juny, Casa de la Vall), i l’actor francès Lambert Wilson, el Merovingi de la saga Matrix, que recitarà poemes de Poe, Leconte de Lisle, Wilde i Musset amb l’acompanyament de Xavier de Maistre a l’arpa (8 de juny, Auditori).

El preu de les entrades 30 euros per als espectacles de pagament, amb abonament (120 euros) per a tot el cartell excepte el recital de Benjamin Appl. Tot això, i el que trobaran al complement d’aquí al costat, ha estat possible amb el pressupost de 900.000 euros que aporten Andorra Turisme i els comuns d’Ordino i la capital, amb el mecenatge de MoraBanc i Creand.

Un oratori de Händel, Stockhom 59º North i el duet Manubens/Bartumeu

Dives i divos de banda, la segona edició del ClàssicAnd conté un grapat de sorpreses que convé no deixar passar per alt. L’any passat va ser l’Stabat Mater de Pergolesi al Consell General, i aquest, Il Triunfo del Tempo e del disinganno, oratori laic i de joventut escrit per un Handel de 22 anyets, de nou a la plaça del Consell escenari en què el mateix Rechi dirigirà  el contratenor Xavier Sabata, el tenor Juan Sancho, la  mezzo Helen Charlston i la soprano Katharina Ruckbager. Serà el 31 de maig, a la segona proposta del festival. Més gourmandises; el tastet de dansa contemporània a càrrec de la Stockholm 59º North, amb l’espectacle On the nature of rabbits, coreografia de Pontus Lidberg estrenada a l’última Biennal de Venècia (7 de juny, aparcament de Santa Coloma). El talent local serà cosa de la pianista Míriam Manubens i Carolina Bartumeu, al contrabaix, amb obres de Fauré, Debussy i Nadia Boulanger (Sant Martí de la Cortinada, 2 de juny).