Quina evolució ha fet l’estació en aquests primers set anys de vida?
Aquesta estació es va plantejar per un volum de gent i ara estem en un percentatge molt important per sobre del que en principi es pensava que seria necessari.

Cada any creix, però la qüestió és si pot créixer més. Hi ha un límit?
El límit el posarà la gent, no el podem posar nosaltres, però arribarà un moment que el creixement no ens deixarà operar. Ara ja tenim algunes hores del dia molt complicades, sobretot a les èpoques d’hivern. Això té una periodicitat, el període hivernal és molt fort i dur. Hem tingut mesos que hi han passat 50.000 persones i també hi ha una altra època, els mesos de juliol i agost, que estan força bé, tot i que no tenen res a veure amb l’hivern, i èpoques de baixada important, els mesos intermedis de primavera i tardor. Hi ha moviment però relatiu, de fet, és més moviment de país.

A l’hivern estan saturats i a la tardor i primavera infrautilitzada?
Infrautilitzada no ho està ni en les èpoques dolentes. Enguany, per exemple, ha estat el mes de juny, amb 29.500 usuaris, i la més alta va ser el gener amb 47.000 persones. Són 20.000 persones més que hi passen en mesos de diferència. No és el doble però s’hi apropa.

El límit serien aquests 50.000 en alguns mesos d’hivern?
Som capaços d’acollir més gent, però ja fa temps que estem demanant al Govern totes les possibilitats que veiem o creiem que serien necessàries per tenir una estació millor.

Quines són aquestes possibilitats?
Una pila. El problema és que des del principi han faltat coses. Per exemple, el despatx de direcció. No és normal aquest espai tan petit que compartim dues persones i no puguem ni atendre algú com cal. No hi ha un vestidor ni una sala d’esbarjo pels conductors, tenim un aforament de només 45 butaques a l’interior per la gent que s’espera. Un autocar té 60 persones i a la que s’ajunten tres autobusos, no fa falta fer gaires números. La gent no pot estar asseguda i per això estan voltant.

Què els hi diuen des del Govern?
Ens diuen que estudiaran la possibilitat i que ens diran alguna cosa.

Però al voltant de l’estació no hi ha més espai?
Hem fet propostes i una era aprofitar més l’espai sobre el riu, però no som ningú per exigir-ho. Els socis estan disposats que si s’ha de fer una inversió en podem parlar, però no la farem tota nosaltres, perquè al final no deixa de ser una concessió del Govern i d’aquí a uns anys no sé si ens la tornaran a donar o li donaran a un altre. A més, ja hem fet inversions importants, perquè no hi havia ni calefacció ni aire condicionat i tampoc càmeres de seguretat. Van muntar l’edifici i ja està.

En resum, el que voldrien és que s’aprofités més l’espai sobre el riu?
Per nosaltres l’ideal seria que hi hagués una plataforma més de les dimensions semblants a l’actual i això ens donaria marge en l’espai intern. Si això no pot ser perquè és molt car, doncs es podria fer un solàrium entre l’estació i la rotonda, al costat de les taquilles. Són 100 metres quadrats i això genera la possibilitat de fer 20 o 30 seients més i l’aforament puja. No és la solució perfecta, però ens ajudaria a anar passant el temps.

Però tot això no es podia preveure a l’inici?
S’ha de tenir en compte que Andorra tenia zero experiència en estacions d’autobusos, perquè hi havia tres estacions d’operaris diferents. Crec que va ser un gran què el fet d’aconseguir que es fes una estació gràcies a l’esforç de totes les companyies, tot i que al final es va fer el que no estava previst inicialment. En un principi s’havia previst a l’altra banda i valia 3 milions d’euros, que era impressionant i de per vida, però no es va fer per motius polítics.

Diu que falta espai però a fora hi ha deu andanes i normalment no estan totes ocupades per línies internacionals, a algunes sovint hi ha busos grocs. És així?
Pregunta-li al personal de seguretat si és així. Pel que fa als busos grocs és minoritari. Vam parlar amb Copalsa perquè si no estiguessin aquí dins estarien generant embussos a fora. Vam cedir i vam dir que entressin, però amb la condició que els deixaríem entrar quan tinguéssim espais lliures. Si no en tenim, no els deixem entrar.

Hi ha possibilitat d’ampliar el nombre de línies i ho voldrien?
Això costa d’entendre a la gent del Govern, que passen per aquí en un moment concret i et diuen que no hi ha ningú, i això no és així. Hi ha espai per més línies i des de l’executiu et diuen que posis autocars a les hores que no surt cap línia. Com va això? fem que la gent viatgi quan a nosaltres ens doni la gana? La gent vol anar a Barcelona a l’hora que vol ell i no quan nosaltres vulguem.

Així, no veu espai per a més destinacions? Recuperar Girona?
Girona no era rendible. Es va fer quan l’aeroport de Girona funcionava amb les línies de baix cost. En el moment que es va acabar i va anar a parar tot a Barcelona, es va acabar la línia de Girona. Les línies han de ser rendibles.

És a dir, si no hi ha més línies és perquè no serien rendibles i no per la capacitat de l’estació?
Exactament. A mi m’encantaria que hi hagués més línies a altres destinacions, però cada companyia té la llibertat de triar-les. Ara mateix hi ha un problema amb Lleida, i Alsa l’ha deixat de fer perquè són tres, i no dona per tant.

Només hi ha dues parades de taxi. És insuficient?
Sí, és insuficient. De fet, hi ha dues places més al carrer adjacent a l’estació que no s’han fet servir mai. En canvi, m’han demanat posar dues places més on hi ha parades per a turismes de només dos minuts. És a dir, hi hauria tres places de taxis i una plaça per la gent que ve a comprar un bitllet a l’estació. Tenim discussions sobre aquests temes i el problema és que no hi ha més espai.

També falten places d’aparcament, ja que se’n va fer un al costat però ara s’estan construint edificis.
Aquest aparcament no estava previst inicialment, sinó que es va fer perquè li vam demanar a la cònsol de l’època, Conxita Marsol, perquè la gent havia de venir amb les maletes des del pàrquing Vinyes o el del Govern. Un dels grans problemes que es generen és l’aparcament de turismes particulars i hi ha moments que els de seguretat van bojos, perquè la gent acaba aparcant a qualsevol lloc. Hi ha certes hores del dia en què això està mal muntat, perquè no hi ha suficient espai i la gent passa de tot, aparca davant de la porta de sortida, l’autocar esperant. Tot va a parar al fet que l’espai és petit. I no és només l’espai de l’estació en si, sinó també l’espai del voltant. Normalment, les estacions estan als afores dels pobles, excepte a les grans ciutats, tot i que a l’inici estaven a les perifèries.

Canviar-la de lloc seria una solució?
Podria ser, però tindria un cost important i no sé si hi ha lloc per fer-ho.

A Santa Coloma?
Es va pretendre que l’estació fos cèntrica, perquè es vol que sigui un centre neuràlgic de transport.

Però si som un país turístic on només es pot arribar en cotxe o autobús, i hi ha aquestes mancances, potser valdria la pena?
Ara ho estem controlant, a costa de posar-hi hores i gent, però si això segueix creixent com creix cada any, ja estem avisant des de fa un parell d’anys i enguany, a sobre, s’ha vist més encara, perquè ja passem el límit inicial previst. Ho hem de començar a pensar, però és complicat trobar una bona solució.

Pel que fa a la parada dels busos interurbans a l’altra banda del riu, és un bon complement?
La considero molt positiva pel viatger, perquè arribar de Barcelona, per exemple, i agafar un autobús aquí mateix per anar al Pas de la Casa, millor impossible. En canvi, en l’àmbit de la saturació, us ho podeu imaginar. Ara no només tenim els passatgers internacionals, sinó també els que es mouen per dins del país. Per exemple, al matí s’omple de nanos que esperen el bus escolar. A segons quines hores, hi ha gent que entra dins l’estació perquè té fred a fora. Això ens genera un volum de gent que no està previst que els tinguem.

A més, ara para la línia de la Seu d’Urgell, que inicialment havia de passar per l’estació?
Això ens perjudica perquè teníem previst que circulés per l’estació i no per la parada de les línies interurbanes. Que ho fes per aquí significava una aportació que ajudava l’estació. En canvi, això ho han hagut d’assumir les companyies de les línies internacionals.

Emprenya?
No ens emprenya perquè entenem que és el normal, però el de Camino Bus està molt emprenyat per això, perquè per ell estaria a l’estació, i Hife ha estat el promotor de passar per l’altre costat.

En la venda de tiquets, ara hi ha una finestreta per companyia. És la millor manera?
Ens hauríem de modernitzar, ja que no deixem de ser un aeroport en petit, i ens hauríem d’emmirallar amb les seves noves propostes. Tu vas a un aeroport i taquilles n’hi ha poquíssimes, hi ha sistemes electrònics amb algú d’ajuda. El problema és que entre les mateixes companyies no s’acaben de posar d’acord. Es fan competència, n’hi ha tres que van a Barcelona, i això que tot es faci al mateix lloc ho complica, costa molt posar-les d’acord. Crec que la gent que tenen destinada a vendre bitllets, els podrien dedicar a altres coses.

Està ben coberta la seguretat o es pot millorar?
Quan hi ha persones hi ha conflictes. Per aquí passen molta gent i molt diferent, i nosaltres tenim uns protocols, com ara que no permetem que s’hi passi la nit. Si tenen un bitllet per les 6 de la matinada i arriben a les 3, doncs sí, però passar la mona aquí, no, i això ens costa els nostres problemes. Estem bastant ben coberts amb seguretat, vam començar amb deu càmeres i ara en tenim 21, i la policia ve habitualment a buscar imatges. A nivell de personal, estem aquí 24 hores i tot l’any. Hem tingut conflictes grossos, però la policia sempre ens ha donat suport i, si els truquem, en cinc minuts estan aquí. A més, les nits de divendres i dissabte ens visiten els noctàmbuls de les discoteques properes, i aquí els vigilants de seguretat tenen feina extra. No podem impedir l’entrada de la gent, perquè no deixa de ser públic. De fet, al lavabo crec que hi ve mitja Andorra la Vella.

Es veu fins que es jubili com a director?
Estic a gust, tinc molta feina, però ja m’agrada, és un repte important.

Si li queden tres anys, què és el que li agradaria que quedés fet?
Dues coses importants. Una és millorar el pas de persones per les andanes, massa estretes pels passatgers. Quan hi ha tres sortides seguides, has de fer cops de colze per passar. Per això es podria fer una passarel·la per sobre del riu, i així ho hem fet saber al Govern. Tampoc ens agrada la barana central que separa l’andana del pas de vehicles. Hi passen quatre cotxes i podrien donar la volta. Els autobusos hi piquen i constantment l’hem d’arreglar. I tenir un espai més gran. Ja no estic parlant de fer una estació nova, o potser sí, seria el millor, però això ja ni ho somnio veient les reaccions dels polítics, perquè no hi ha interès a fer grans coses, sinó només cosetes, no hi ha predisposició.