Podria enumerar algun dels neguits, preocupacions o propostes dels comerciants?
De fet, una de les aportacions és que siguin més participatius en els projectes que es fan, i penso que justament aquesta és una de les propostes d’aquesta corporació: fer partícip tothom dels projectes que es duen a terme a la parròquia. I no només des del comerç, sinó des dels altres departaments, ja sigui esports, ja sigui cultura... Que el comerç pugui ser partícip de tot el que està passant. Hi ha altres propostes que s’han de treballar amb les reunions que tenim sovint. Malauradament hi ha coses que sí que es poden treballar des del Comú, però n’hi ha d’altres, com la manca de personal qualificat, que és un problema generalitzat...
Sí, un problema global de difícil solució, com ho veuen?
Des del Comú és de difícil solució, penso que és una dificultat que toca molts sectors i tot el país. Nosaltres podem donar eines, que és el que farem, creant una borsa de treball per intentar posar en contacte una part i una altra, i aquesta em sembla que pot ser la nostra manera d’ajudar.
Quina manera de funcionar té? La venen a veure, hi va vostè? Per telèfon?
De fet és un mix entre visites personalitzades o comerciants que em truquen i em demanen i volen que els vagi a veure, i després tenim quatre punts d’atenció, ja sigui a Santa Coloma, ja sigui un de nou que està a la zona de Riberaygua i Travesseres, al carrer de la Vall, a La Llacuna. Allà podem quedar i parlar dels seus neguits, de les seves preocupacions o de l’ajuda que necessitin. És també una de les propostes i una de les accions d’aquest projecte: ser més propers als comerciants i empresaris.
El Comú vol ser una institució de proximitat.
Exacte, que tothom, qualsevol, jo mateixa en el Comú, amb una trucada puguem resoldre un neguit o una preocupació que tingui qualsevol empresari o comerciant.
També van anunciar un pla de formació, l’engegaran pròximament?
El que farem és començar per un cicle de conferències que aniran vinculades a les formacions, que seran sempre consensuades amb el comerç. És a dir, són ells els que ens han de dir què necessiten.
I aquest cicle quan començarà?
En principi ja tenim prevista una primera conferència per a aquest trimestre. Seran cada trimestre. Han de ser un constant, no un bolet. Volem que tinguin continuïtat.
Treballen conjuntament amb la Cambra?
El que no volem és solapar formacions. Volem intentar optimitzar recursos. Sabent que la cambra ja fa les seves formacions, nosaltres podem ajudar a fer-les i que tothom en pot treure profit.
Estadística comptabilitza els comerços que s’obren i tanquen. La sensació és que hi ha molta mobilitat.
Penso que hem de fer les coses de manera ordenada perquè surtin bé. Llavors el primer que hem de fer és crear aquest cens comercial, que volem que sigui transparent i es pugui consultar, per poder tenir una imatge real dels comerços que tenim a la parròquia, la seva tipologia, on estan, en quins carrers, en quina localització. I aleshores a partir d’aquí ja podem començar a filar més prim i veure quins comerços estan tancats, quins s’obren, quina és la rotació de cada comerç. Però penso que primer hem de fer la feina prèvia de tenir totes aquestes dades actualitzades i ordenades per després poder fer l’anàlisi i treure informació d’aquestes dades. Evidentment intentarem fer-ho al més aviat possible, però és un tema informàtic.
I quan estarà enllestit aquest cens?
Com que són diversos departaments involucrats dins d’aquest projecte, ens hem de coordinar. Espero que sigui en breu. D’aquí podrem extreure els locals buits, la rotació, tipologia i moltes dades que ens serviran per prendre decisions. Clar, ara tenim dades molt generals i evidentment estem veient que s’obren més comerços dels que es tanquen, però aquest cens comercial ens ajudarà a veure quin tipus de comerç, si són a primera planta, si són a peu de carrer, extreure dades més específiques i d’aquí poder extreure conclusions i propostes.
I com ho faran, la gent s’haurà d’inscriure?
No, en principi, amb les dades que tenim, bolcarem tota aquesta informació en aquests programes informàtics i en aquesta plataforma. Llavors, tindrem les primeres dades. Justament ara estem acabant d’analitzar si volem afegir més camps a aquesta plataforma.
Parlava dels locals buits. Els preocupen?
Amb aquest cens podrem analitzar aquests locals buits, quina rotació tenen i per què. O si és una rotació que hi ha molt sovint, doncs per què. O, fins i tot, si porta molt temps tancat, doncs intentar parlar amb el propietari i intentar posar persones que vulguin obrir un negoci en contacte amb altres que lloguen el seu local. Clar, tot això s’ha de fer, però amb una feina prèvia, que és justament aquest cens.
El pla de locals buits també va lligat amb el cens, doncs.
Estarà tot lligat. Hi ha una part de cens comercial amb tipologia de negoci i després hi haurà una part de locals buits. Allà intentarem donar informació d’aquell local, encara ho estem estudiant, però la visió és que hi hagi informació d’aquest local que pugui ser útil per al nou emprenedor o algú que vulgui canviar d’ubicació.
O sigui, amb dades com a punt de partida.
Amb dades és fàcil treballar. Però aquestes dades són totalment necessàries per prendre decisions amb coherència.
Quan tenen previst tenir les primeres dades?
Com que depèn de diversos departaments, no ho sabem encara. Al més aviat possible, si és per mi.
Ho dic perquè el temps passa.
També li puc dir que la feina és contínua i que a mesura que vas veient les diferents capes d’aquest programa, veus que també hi ha altres departaments que es podrien aprofitar de totes aquestes dades i intentem fer-ho bé i que tothom en pugui treure un bon profit.
Hi haurà un web on penjarem aquesta borsa de treball, el cens, el projecte i les propostes. També amb la previsió que es pugui demanar cita prèvia per quedar amb mi o amb qualsevol del nostre equip per a assessorament.
Creuen que el seu pla és compatible amb el pla estratègic de comerç del Govern?
Crec que es complementa totalment.
Parlant encara dels nous comerços, per què és atractiva la capital?
El 40% dels comerços estan ubicats a la parròquia. La proximitat que té tot també és un punt a favor i el volum de negoci, és a dir, la gent que ve a treballar a la capital d’altres parròquies, doncs també hi té molt a veure. I, finalment, treballes aquí i quan surts de la feina acabes comprant al negoci o la botiga que tens allà a la vora. Per tant, jo penso que són molts els factors que fan que la capital sigui més atractiva, almenys tens el flux de gent, tens també les avingudes Meritxell o altres zones comercials com poden ser el Centre Històric i Riberaygua i Travesseres, que també tenen els seus establiments interessants i amb una oferta més àmplia.
Sobre l’elevat preu dels lloguers dels locals, què en pensa?
Sí, en som conscients perquè ha sortit a la premsa, però també puc dir que hi ha propietaris que són coneixedors de la situació actual i d’aquestes 200 enquestes que vaig arribar a fer, em va sorprendre la quantitat de gent que estava satisfeta, és a dir, que em va dir que el seu lloguer era raonable.
Tenim massa franquícies, sobretot a l’eix comercial? Això pot ofegar el petit comerç?
Malauradament és difícil lluitar contra les tendències globals. Per tant, aquí ens hem d’intentar adaptar. Clar, difícilment podem canviar tendències, i fins i tot modes. Difícilment podem anar a contracorrent.
De la prova pilot per fer per a vianants la part alta de Meritxell, hi ha alguna novetat?
Ens agradaria que tothom estigués còmode amb aquesta proposta. S’ha de treballar més perquè fem una prova que sigui exitosa.