Entrevista a Adam Raga, pilot de Sherco
A finals de setembre va anunciar la seva retirada quan acabés la temporada. Per tant, demà competirà per última vegada al país a l’X-Trial...
És així... Tinc moltes ganes de venir a córrer aquí al Poliesportiu d’Andorra per última vegada i aniré a donar el 100% per assolir un bon resultat si és possible.
Com arriba?
Arribo bé. Estic perfecte. Porto tota la setmana preparant aquesta prova del Campionat del Món indoor i em noto bé. Aquesta decisió de retirar-me ja la vaig prendre fa uns mesos... Porto molts anys competint i em costa estar al màxim nivell per mantenir la forma. A nivell d’entrenaments es fa molt dur i també he patit diferents lesions en els últims anys, però és veritat que la gent em diu que estic molt competitiu i lluitant pel podi. I és veritat. També és una bona cosa retirar-se mentre un és molt competitiu, però a mi encara m’agradaria ser-ho més. Això sí, no estic en un mal moment, tot i així, no és un mal moment per plegar.
Una vegada presa aquesta decisió se sent més lliure?
Sí, però encara queden moltes curses i encara estic com fins ara, és a dir, s’ha pres una decisió, però no canvia res. M’estic entrenant, m’estic dosificant per arribar bé a les curses i no ha canviat res de la meva vida. Tot segueix igual.
Recorda quan va ser la primera vegada que va competir aquí al país perquè després va ser un habitual?
Crec que vaig competir aquí per primera vegada el 1998 a un Campionat del Món. Va ser la meva segona carrera en un Mundial. Abans ja havia vingut aquí a competir al Trial 2 Dies d’Arinsal quan jo era petit. El 2003, que va ser en el meu primer any de campió del món indoor, es va fer una carrera aquí al país al Palau de Gel de Canillo i la vaig guanyar. Aquest és un gran rècord. I també del Campionat del Món a l’aire lliure a Sant Julià de Lòria tinc bons records, ja que hi he aconseguit moltes vegades la victòria.
És especial, per a un pilot català, competir al Principat?
Per a tots els pilots catalans ho és perquè competim prop de casa i per a molta gent és com si fessis una prova a casa. Sens dubte, aquí em sento com a casa.
Suma sis títols de campió del món –4 ‘indoor’ (2003, 2004, 2005 i 2006) i 2 ‘outdoor’ (2005 i 2006). I també té cinc Campionats d’Espanya a l’aire lliure i dos en pista coberta i 19 títols del Trial de les Nacions amb la selecció espanyola. Tot sembla que no té gaire mèrit quan un competeix al costat de la ‘bèstia’ de Toni Bou...
Jo sempre dic que són sis títols de campió del món i són 15 subcampionats del món outdoor i 11 subcampionats del món indoor que amb dos temps serien campionats del món. Vull dir, el palmarès dolent no és ja que pocs pilots poden dir que ho han aconseguit. És cert que al costat de Toni Bou no es pot comparar amb res, però cap esportista d’altres disciplines ha fet el que ha fet ell.
Si no hagués estat per Toni Bou, Adam Raga hauria pogut aconseguir el que ell ha assolit...
Sí... Semblant al que té ell ara. És una evidència.
Com és la vostra relació? Salvant les distàncies ha estat com el duel futbolístic entre Messi i Cristiano...
La nostra relació és molt bona. Sempre hi ha hagut respecte entre els dos a nivell professional. Alguna vegada hem tingut algun rifi rafe, però això és normal en tots els esports. Hem tingut molt de respecte i admiració. I quan ens toca competir, molta lluita.
Ell té 37, a punt dels 38, i tu 42. Com allargueu les carreres...
Molt. Ell ara quedarà com el més veterà. Ara soc jo. Hem allargat moltíssim la carrera i, en el meu cas, inimaginable i molt difícil de repetir. El trial és un esport molt exigent. A més a més, els dos hem estat molt perfeccionistes i hem intentat tenir tots els detalls controlats al 100%. Això deixa clar que tant físicament com tècnicament, els dos encara estem a dalt i no és gens fàcil.
El trial és un esport molt exigent, però no us guanyeu tant la vida com en altres esports...
Poder si te la guanyessis millor plegaríem abans. [Somriu].
I quan acabi el curs... Què?
La meva intenció és seguir lligat al món del trial. Seguiré amb Sherco per ajudar en l’evolució de la moto i també estaré a la meva escola preparant pilots i aquest és l’objectiu. Baixar una mica el ritme i estar més tranquil.
I fer més de pare...
Seguiré viatjant i fent coses, però sí que faré una mica de pare.
Toni Bou va decidir venir a viure al Principat, però tu mai vas deixar Ulldecona...
Estic bé a Ulldecona. Sí que vaig marxar d’Ulldecona i vaig anar cap al centre del trial. La veritat és que estic molt a gust, tot i que veig que Toni està molt bé a Andorra i hi ha molts pilots per aquí. És un lloc perfecte i s’ha anat convertint en un lloc que agrada molt a tots els esportistes. Estic molt bé a casa.
D’Ulldecona també han sortit dos futbolistes com Oriol Romeu i Aleix García...
Sí. Són dos jugadors de primera línia. Un poble petit, però amb esportistes d’elit.
Quina opinió té d’aquestes restriccions que hi ha per entrenar trial?
Desmesurat. No tenen cap sentit perquè quan es fan obres, carreteres, pedreres o mil històries que contaminen i ho trinxen tot no es té tant en compte. I quan passa una moto, amb 10 centímetres de roda, sembla que destrossa la muntanya. Per a mi és tot una mentida i que ens intenten manipular.