L’esquí-estudi va néixer el 2006 amb vuit esportistes, però fins al 2008 no va funcionar a la perfecció, fins a arribar a 26 alumnes-esportistes. Irineu Esteve, Joan Verdú, Cande Moreno, Carola Vila i Gina del Rio són els esquiadors que es van beneficiar d’aquest projecte que permetia combinar els estudis amb l’esport d’alt nivell. Tot plegat estava creat pels esportistes de la Federació Andorrana d’Esquí (FAE). Fa set anys, la Federació Andorrana de Futbol (FAF) va decidir engegar un projecte similar amb els seus futbolistes amb l’Agora Andorra International School i ara a partir del mes vinent comença la prova pilot del programa esport-estudi per a totes les federacions del país.
L’objectiu serà donar resposta a les necessitats dels joves esportistes del país d’augmentar els entrenaments setmanals i d’aquesta manera compaginar la pràctica esportiva amb l’escolarització obligatòria. Comptarà amb 26 esportistes de les federacions de judo, natació, bàsquet i futbol que cursin estudis de primer a quart de segona ensenyança de l’Escola Andorrana. El projecte anirà supeditat a uns criteris de selecció i tindrà tres objectius principals: potenciar l’esport d’alt rendiment, promoure la continuïtat i constància de l’entrenament de l’esport escollit i motivar els esportistes perquè estiguin més a prop del seu màxim nivell. “Era una demanda de les federacions després de la implementació de l’esquí-estudi des de fa uns setze-divuit anys. Aquest projecte va néixer l’any 2006 amb només vuit esportistes, i també com a prova pilot. Això sí, per l’esquí-estudi van passar esquiadors com Irineu Esteve, Joan Verdú, Carola Vila, Cande Moreno i Gina del Rio”, va assegurar Mònica Bonell, la ministra de Cultura, Joventut i Esports. 
La prova pilot s’enceta amb 26 alumnes de les escoles andorranes de segona ensenyança de Santa Coloma, Encamp i Ordino i s’ha dividit en esports individuals i col·lectius. Pel que fa als primers, les federacions de judo i natació inclouran 5 esportistes cadascuna entre els cursos de 1r a 4t. I dels esports en grup, el bàsquet tindrà tres representants, mentre que del futbol seran un total de 14. En aquests dos casos, els alumnes seran de 1a i 2a ensenyança, i els cursos s’aniran ampliant gradualment. “Ho volien les federacions, però també ha estat un compromís polític. En un Consell de Joves d’aquest any es va votar una resolució perquè pogués haver-hi aquest programa”, va indicar Bonell, que va recordar l’article 54.2 de la Llei de l’Esport que indica que el Govern d’Andorra ha de: “Promoure disposicions i acords que permetin a l’esportista promesa compaginar l’activitat esportiva amb el desenvolupament i el bon resultat dels seus estudis. En especial, preveure adaptacions específiques o generals de l’horari escolar per a la planificació d’entrenament o de projectes d’esport-estudi”. 
Els esportistes duran a terme entre 4 i 5 entrenaments setmanals a les tardes i la seva federació haurà de disposar d’una capacitat organitzativa per atendre els dies que entraran més tard a l’escola per entrenar. “D’aquesta manera, motivem els esportistes perquè aconsegueixin el seu màxim rendiment esportiu. És el pas previ per accedir al programa ARA”, va dir Alain Cabanes, secretari d’Estat de Joventut i Esports. 
Els esportistes que formaran part d’aquest nou projecte, a partir de l’1 d’octubre, entraran una hora més tard, és a dir, a les 9.30 hores els dimarts i els dijous. Durant aquell temps estaran entrenant i seran els tècnics qui els portaran al centre educatiu en finalitzar l’entrenament. Els esportistes d’aquest projecte d’esport-estudi estaran exempts d’assistir a educació física i la qualificació de les competències serà A. “L’alumnat recuperarà les classes a les quals no ha assistit per entrenar durant les hores d’educació física”, va manifestar Josep Anton Bardina, el secretari d’Estat d’Educació i Universitats. 
S’inclourà, el Decret de prevenció i tractament de l’absentisme escolar, el supòsit d’absència justificada quan els esportistes d’alt rendiment realitzen els seus entrenaments o competicions. Aquest Decret és d’aplicació a les escoles dels tres sistemes educatius. “Deixem la porta oberta que en un futur altres sistemes educatius del país s’hi puguin sumar”. 
El ministre d’Educació, Ladislau Baró, també va comparèixer a la presentació del projecte esport-estudi. “Cada vegada més, la qüestió del talent esportiu i la necessitat d’un compromís acadèmic s’entrecreuen, es troben i hem d’evitar que siguin contradictoris. Necessitem potenciar-les unides”. També lloar el nou projecte d’esport-estudi. “Ha de ser un exemple de transversalitat de les polítiques en societats cada vegada més exigents quant als reptes plantejats”, per això s’anirà ampliant de forma gradual, per a poder avaluar-ho de la manera correcta”. I es va excusar perquè l’esport-estudi no ha arribat abans, tot i ser una petició de fa temps de les federacions. “Roma no es va fer un dia. Les coses s’han de reflexionar bé. Ara demano paciència a tots plegats perquè volem crear un projecte amb fonaments sòlids per tirar-ho endavant”, va manifestar Ladislau Baró.