Dissabte al matí, alhora que comprava pa, vaig triar també uns panadons temptat pel seu engrescador aspecte. El més conegut, i gairebé l’únic que es troba en la majoria de forns,  està farcit d'espinacs i panses. I sí, temps era temps la recepta també incloïa pinyons. Ara, però, el preu d’aquest fruit està pels núvols. No és d’estranyar doncs que mai hagi  format part de la cistella  que s’empra en el càlcul de l’Ipc. No crec que ho hagin ni suggerit, però si es donés el cas, aquest índex es dispararia.  El cas és que,  mentre m’atenien, a l'altre costat un client demanava si hi havia ensaïmades. La resposta, afirmativa,  no va impedir que el client demanés "i d’aquelles petites, que no en tens, avui?" La dependenta, tot acotxant-se li va indicar un altre aparador i li va dir: "Quantes en vols?" Fins i tot abans que la noia hagués tret la safata de l'indret on s’exhibien aquells temptadors dolços, i per tant sense ni tan sols haver-los vist, va respondre: "No, no en vull pas cap. Posa-me’n quatre d’aquestes mitjanes", que no eren altres que les primeres que li havien mostrat. 

No diré que  el curiós comportament del comprador em va sorprendre. Però ja recordava haver vist aquesta mena d’actuacions en altres botigues. De fet, a la tarda, li vaig demanar a una bona amiga, que despatxa en una botiga de venda de pinsos, flors i altres productes relacionats amb la jardineria i el bestiar, si s’havia trobat mai amb algun cas similar. "Si m’ha passat? L’altre dia, quan em va arribar el planter, un client habitual em va demanar: 'No deus pas tenir carxofes? No les veig per enlloc'. 'Són en un altre expositor, allà al darrere', li vaig contestar. 'Quantes en vols?' I com a resposta i sense ni tan sols mirar-les, em va dir que no, que no li’n calien. Si li hagués contestat que no en tenia, de ben segur m’hauria dit: 'Ai, és que avui en volia unes quantes!'"

No em negaran que no es tracta d’un fenomen que demostra com n’és de complexa la psicologia humana. En una gran superfície, on l’usuari es tria ell mateix el producte,  perd tota lògica. Com a molt els clients poden demanar als dependents on és tal o qual producte. Si un producte no està en estoc, s’haurà acabat el cercle i només la caixera, i l’empresari,  sabrà si el client s’endú o no el producte i resulta, o no, rendible. 
 Curada com està d’espants i atesa la molta experiència que acumula en el tracte amb el públic, també em va confessar que "jo cada nit faig una oració i li demano a Déu que em doni molta paciència. I sempre li ho recordo, perquè si t’equivoques i em dones força, soc capaç de matar-ne algun".