Què pot fer el petit comerç per lluitar contra els gegants? L’eina que tenen més a mà és precisament la proximitat, l’oportunitat de conèixer bé el client. Ho recorda Alexandre de Jesus Roudaut
Venda emocional?
Happy Circle som una empresa ubicada a Barcelona, consultors en negoci i en emoció, ajudem els empresaris i les empreses a entendre que el món del negoci i el món emocional són gairebé iguals, perquè som una espècie emocional.
Ofereixen un curs per als comerciants de la Seu d’Urgell.
Hem creat un programa de sis mesos, de sis sessions, una sessió al mes, per a ajudar els comerciants de la ciutat a entendre que el millor màrqueting, la millor estratègia empresarial, té l’emoció com a ingredient principal.
...?
Treballarem des de primer el que és l’emoció, la gestió emocional, la captació de clients amb una estratègia emocional, l’atenció i la fidelització, amb exemples pràctics perquè ho puguin implementar als seus negocis.
Tinc una petita botiga de roba: com ho puc aplicar?
Sabem que som éssers humans, abans de ser un client, abans de ser un professional, abans de ser qualsevol paper que portem en la vida. I un ésser humà és incoherent, tenim mecanismes interns que ens fan entrar una mica en un bucle: penso això, dic això, vull això, sento això...
I com a clients, encara més.
Estem molt acostumats a una atenció molt mediocre, així que un client ja ens arriba a la botiga amb un bagatge, una motxilla, molt molt negativa i no es deixarà atendre, dirà que no necessita ajuda, que no busca res.
Perquè et deixin mirar tranquil.
Però realment un client que entra a una botiga és perquè té un mínim d’interès. Per tant, ens haurem de convertir en una mena de psicòleg de la venda, entendre’l més enllà que com a consumidor, intentar connectar. El client es relaxarà i podrem iniciar una relació, haurem captat un client.
Però, insisteixo, només estic mirant, no vull que m’estiguin atabalant.
Et podré guiar, ajudar, però sobretot, tot ha de ser molt genuí, perquè si tu veus que jo estic intentant analitzar-te, o entendre’t per a vendre’t alguna cosa, a tu no t’agradarà. Això, naturalment, serà pitjor, et tancaràs. Per tant, jo estic coneixent la persona que tu ets, després ja vindrà la relació de la marca amb el client.
Potser compres perquè et sents obligada... i mai no hi tornes.
Cert, també passa que el que ara vull no és el que necessito a mitjà i llarg termini i no és el que em farà feliç. El venedor ho pot preveure i aconsellar-te.
Pobre, ja té feina.
Ha de fer una mica aquest paper psicòleg de la venda: parlant amb el client s’adona que vol blanc i no negre. Llavors és com sobrepassar una mica totes les incoherències del client.
D’aquestes incoherències bé que s’aprofiten al Blak Friday i la resta.
Va néixer dels Estats Units, on s’adonaven que l’últim divendres de novembre la gent ja feia les seves compres de Nadal. Quan van començar a notar aquest moviment, aquesta tendència social, les empreses van voler començar a atreure aquests clients a la seva marca. Però què va passar? Totes les marques s’hi van sumar, i ara és una lluita, una guerra de qui dona més descomptes
Digues-li descompte.
Et diuen “compra’l avui perquè no n’hi ha més”. Podria ser una estratègia dins del màrqueting emocional, estic d’acord. Però és una estratègia que a mi personalment no m’agrada, la meva metodologia no és de abaixar el preu, sinó apujar el valor: aportaré atenció, servei extra, disponibilitat.
A la Seu el teixit comercial està format per petites botigues, negocis familiars.
Justament, i és un negoci molt més pròxim. Per a poder sobreviure, comparant amb tots aquests espais de centres comercials, i la venda en línia, han de treballar la relació humana, que senti que quan vinc a la teva botiga, que és petita, que és familiar, és perquè està rebent una altra atenció. Aquesta és la seva fortalesa.