Un primer pas per a una nova entrada al país. Andorra i Catalunya han decidit presentar la documentació per accedir a la convocatòria del programa europeu de cooperació transfronterera (Poctefa). L’objectiu és poder accedir als fons europeus per impulsar els estudis de viabilitat i de traçat per a la connexió a través del tramvia lleuger de passatgers entre Sant Julià de Lòria i la Seu d’Urgell.

“Creiem que tenim bastantes opcions que ens el donin, però l’important és que la Generalitat està molt alineada amb el format que els hem presentat de millora entre l’Alt Urgell i Andorra”, ha afirmat, visiblement satisfet, el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné. A més, ha afegit, “la nostra proposta compleix amb els requisits per a aquest tipus de programes, com la rebaixa d’emissions, i per això penso que disposarem d’aquest finançament”.

Actualment, més de 1.600 persones passen la frontera diàriament per treballar al Principat i ho fan majoritàriament amb vehicle individual. A més, l’eix viari que connecta la carretera alturgellenca N-145 amb la CG-1 pot arribar als 20.000 vehicles en dies d’alta afluència. “Volem descongestionar les fronteres, que cada vegada estan més col·lapsades, i per això serà un fet molt rellevant perquè millorarà la mobilitat de manera substancial”, ha afirmat.

L’entesa entre la Generalitat i el Govern es va començar a gestar en la reunió que fa poques setmanes van celebrar Forné i la consellera de Territori, Sílvia Paneque, on el govern català va veure amb bons ulls el projecte de tramvia intern d’Andorra i la connexió amb l’Alt Urgell. El dia 17 es va presentar la candidatura i avui s'ha donat a conèixer. A la tardor, se sabrà si ha estat acceptada la proposta i s’obrirà un període de dos anys per elaborar aquests estudis, que tindran un cost total d’uns 700.000 euros, 300.000 dels quals seran subvencionats per l’aportació de Poctefa en cas que hi doni llum verd. Andorra, per la seva banda, hi aporta els seus estudis interns, que han costat 200.000 euros. 

És la primera vegada que Andorra, en aquest cas a través del Govern, lidera un projecte europeu d’aquest tipus, però entre el 2014 i el 2020 ha pres part en 45 iniciatives de cooperació transfronterera. De tota manera, el Principat no podrà gaudir d’aquests fons perquè no forma part de la Unió Europea (UE), però la situació podria canviar si finalment s’assoleix l’acord d’associació amb la UE. Així, els 300.000 euros seran íntegrament per a la Generalitat, que n’haurà aportat 500.000.

Mentre duri el procés d’estudi de viabilitat del tram català, Andorra continuarà amb el seu projecte intern de tramvia. En aquests moments, es troba en la fase de negociació amb els comuns pel traçat, que s’allargarà fins a final d’any. “Tècnicament no sabem com estaran connectats, però si nosaltres fem un tramvia, hauria d’arribar fins a la Seu”, ha afirmat Forné, que no ha descartat que la Generalitat tiri endavant el projecte encara que no rebi aquest finançament des d’Europa.

La línia directa amb Canillo, més a prop
La petició del cònsol major de Canillo, Jordi Alcobé, perquè s’habiliti una línia directa de bus entre Andorra la Vella i Canillo, sense passar per Encamp, podria ser una realitat pròximament. “Creiem que la segregació de línies pot ser efectiva i una bona mesura, així que és molt probable que ho posem en pràctica”, ha augurat David Forné.