Coopalsa ha decidit finalment impugnar el laude arbitral davant el Tribunal Superior de Justícia (TSJ), en el marc del conflicte col·lectiu que manté amb el comitè d’empresa i que va donar la raó als xofers. En concret, ha presentat avui una demanda de nul·litat per defectes en el procediment seguit, per discrepància sobre els temes que eren susceptibles de ser tractats en l’arbitratge i per manca d’imparcialtat de l’àrbitre únic, Gemma Ruiz.
En un comunicat, l’empresa argumenta que discrepa de l’arbitratge que “es va imposar” des del departament de Treball, ja que “no s’ha motivat perquè es considerava que les pretensions del comitè d’empresa eren susceptibles de ser sotmeses al procediment d’arbitratge”, en contra de la seva opinió, segons la qual, d’acord amb la llei que regula els conflictes col·lectius, “aquestes matèries s’haurien de dirimir davant els tribunals”.
Al mateix temps, l’empresa considera que l’àrbitre “no compleix amb els requisits legals, sobretot pel que fa a la imparcialitat”, perquè “és sòcia del mediador que va intervenir en la conciliació prèvia (a banda que hi va assistir personalment)”, de manera que “va tenir coneixement previ de les actuacions”. Per últim, Coopalsa considera que el procediment imposat per l’àrbitre “no s’adequa a les previsions legals en la matèria”, i això ha afectat “de forma greu” els drets a la defensa de les parts.
Per aquests motius, diu el comunicat, “no han deixat una altra opció” a l’empresa que demanar aquesta nul·litat i la suspensió cautelar, ja que comporta unes conseqüències “de difícil o impossible” reparació a l’empresa i el servei públic que presta. Tot i això, fins que el tribunal no es manifesti, Coopalsa “intentarà” aplicar el laude “de manera progressiva” i a mesura “de les seves possibilitats”.
En el comunicat, l’empresa assegura que el replantejament organitzatiu que ha d’aplicar en el compliment de la sentència, suposa un increment de la despesa de prop d’un 7% en el cost del personal, ja que per complir amb l’horari intensiu dels xofers s’han de contractar entre cinc i deu nous conductors, alguns dels quals ja estan en procés de contractació.
De fet, aquesta setmana la línia 6 (Andorra la Vella-Ordino) ja ha començat a funcionar amb la nova planificació i progressivament “s’intentarà” fer el mateix amb la resta de línies (L2, L3, L4, L5, L6 i LC). Segons l’empresa, l’increment del cost del personal, derivat dels horaris intensius i del cost de les noves contractacions, afecta “de forma directa” l’equilibri financer de la concessionària, de manera que, “si es manté i no es troba una solució, es posaria en perill el servei públic de transport”.