L’estratègia nacional de digitalització 2030 fixa l’objectiu de “garantir que el 100% de les empreses i el 90% dels ciutadans disposin de certificat digital”. S’hi està treballant i de moment ja s’han expedit 58.284 certificats digitals, entre empreses i ciutadans, i d’aquests, al voltant de 38.300 estan actius. I per avançar en aquest objectiu, d’una banda, “tota persona que ve a tràmits s’emporta el certificat sota el braç” des de l’any passat, i de l’altra, es fan passos i les empreses que volen participar en els concursos que obre el Govern ho han de fer a través de la plataforma de contractació digital, explica el secretari d’Estat de Transformació Digital i Telecomunicacions, Marc Rossell. “Les empreses s’hauran de comunicar amb l’Administració per via telemàtica”, afegeix.

En relació amb la definició de l’objectiu, Rossell explica que hi ha un 10% de la població que “no hi arribarà i no hi ha d’arribar”, a tenir el certificat digital. Es correspon a part de la gent gran, que “fins i tot és necessari” que no obtingui el certificat digital, ja que sense ell s’obliguen a sortir de casa per fer els tràmits i gestions que pertoquin prop de les administracions i a relacionar-se amb d’altres persones. I com que la majoria de la població tindran el certificat i es relacionaran amb l’Administració telemàticament, quan els membres d’aquest col·lectiu arribin al servei de tràmits del Govern “tindran una millor assistència”, ja que el personal “podrà dedicar un temps” que fins ara destina a atendre empreses i població en general “a aquelles persones que realment ho necessitaran”. I també a aquells que, tot i disposar de certificat digital, hagin perdut la contrasenya o necessitin assistència digital, assenyala el secretari d’Estat. “L’acompanyament aquest és crucial”, reconeix.

Això, es vulgui o no, va lligat a un altre objectiu: “garantir que el 80% de la població disposi de capacitats digitals bàsiques”. En aquest punt, Rossell afirma que el 2021 s’estava al 61,9% i “ara estaríem al 76,7%”. No és més que ser un “usuari bàsic”, que per exemple sàpiga obrir una aplicació de correu, escriure’l i enviar-lo, fer ús d’aplicacions i programes comuns com un processador de textos o gestionar els arxius.

En relació amb aquest punt, el secretari d’Estat avança que aquest 2025 s’hi vol treballar amb més profunditat, i entre altres es vol crear “un centre de benestar digital i capacitats i competències digitals”. Es tracta d’ajudar la ciutadania a “millorar les seves competències i alhora prevenir alguns aspectes”, com poden ser l’abús de l’ús de pantalles o el mal ús de determinades aplicacions i tecnologies. Així, s’organitzaran tallers i xerrades per millorar les competències digitals de la ciutadania en general i també amb objectius més específics, com pot ser ajudar els pares a bloquejar o desbloquejar determinades coses per a l’ús segur de la tecnologia per part dels menors.

Mòdul de representació
En paral·lel a l’impuls del certificat digital entre la ciutadania i el teixit empresarial s’ha posat en marxa el “mòdul de representació” pel qual es pot delegar la representació a una altra persona, explica Rossell. Així per exemple, un familiar pot demanar a un altre que el representi per a certs tràmits, o a una empresa, per exemple a una gestoria per tramitar la declaració de l’IRPF. “Això també pensem que aquest 2025 serà important d’anar explicant i anar comunicant”, assenyala el secretari d’Estat.