El Govern treballa perquè el servei de bus nocturn d’entre setmana que es va posar en marxa ahir arribi també fins al Pas de la Casa, una petició manifestada tant per la ciutadania com per la Cambra de Comerç. Així ho ha explicat aquest matí el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, en declaracions prèvies a la posada en marxa de les dues freqüències intersetmanals del bus nocturn BN1 (Andorra la Vella - Sant Julià de Lòria), BN2 (Andorra la Vella - Canillo) i BN3 (Andorra la Vella - Ordino).

Forné ha concretat que el bus nocturn al Pas és un tema que treballaran durant la tardor perquè “a la temporada alta estigui en servei”, moment en el qual arriben els treballadors de temporada de manera que “de cara a mitjans de novembre estigui actiu”. En aquest sentit, ha afegit que ara estan estudiant quines serien les millors freqüències i la manera de posar-lo en funcionament. Segons ha dit, “serà una línia independent”.

Forné ha recordat que l’establiment del bus intersetmanal és “una petició històrica que ens van fer també els ciutadans fruit del procés participatiu” que va tenir lloc durant el primer semestre d’aquest 2024. Segons el secretari d’Estat, és aquesta la primera mesura que s’ha tret de manera immediata d’aquest procés “per millorar la qualitat de vida de les persones” i facilitar els desplaçaments dels que treballen fora de la capital. També perquè “la gent tingui una sortida en l’àmbit de l’oci”.

Pel que fa a la reestructuració més àmplia del bus nocturn durant els caps de setmana i vigílies de festius, Forné ha detallat que el que s’ha fet és adaptar els horaris perquè hi hagués “una equivalència” en relació amb les noves freqüències de diumenge a dijous “perquè l’usuari no es perdés i tingués una idea clara de quines són les hores en concret que s’agafen aquests autobusos”.

Forné ha reconegut que tot i que hi ha un decalatge entre l’acabament del servei diürn i la posada en marxa del nocturn, no creu que suposi un perjudici pels usuaris perquè per exemple entre les 10 de la nit i les 23.30 o 23.40 que comença el bus nocturn, les persones que estan gaudint d’un temps d’oci o bé treballant encara no han acabat. El secretari d’Estat també ha volgut deixar clar que el servei de bus nocturn durant tota la setmana ha vingut per quedar-se: “Volem que sigui una mesura que perduri en el temps i es consolidi durant els anys següents”.

Quant a les concessionàries del servei, Forné n'ha valorat positivament la predisposició. Sí que ha reconegut que ara tenen més costos, però amb el contracte de concessió ja s’estipula quina aportació ha de fer Govern i s’ha d’arribar a una entesa de com compensar aquesta situació. 

I ara? Quins seran els propers passos per millorar la mobilitat? Doncs, tal com ja es va anunciar, cal fer un estudi global per millorar les línies de bus existents i veure quines no calen i com es reforcen les més demandades. De tota manera, Forné ha advertit que tot plegat forma part de la concessió de Govern i que no és tan fàcil canviar les condicions contractuals perquè cada vegada s’ha de negociar amb les companyies.