El servei residencial del centre residencial d’educació intensiva (CREI) va atendre el 2023 nou  adolescents derivats en aquest règim. Pel que fa al servei de dia, l’any passat s’hi van acollir fins a vuit adolescents i joves. Avui en dia hi ha set adolescents ingressats al servei residencial i set més al centre de dia. Segons s’informa des del ministeri d’Afers Socials, el CREI té com a objectiu oferir un acolliment residencial i un tractament social, psicològic i terapèutic als adolescents que presentin alteracions de conducta recurrents o addiccions que posin en perill la seva integritat o la de terceres persones. La proposta d’ingrés al recurs de protecció intensiva ha de respondre a la necessitat dels adolescents amb alteracions de conducta recurrents o addiccions susceptibles de posar en perill la seva pròpia seguretat física o emocional o la dels qui els envolta, i sigui inviable la seva convivència en àmbits familiars o en recursos d’acolliment residencial bàsic, en requerir una atenció molt individualitzada en un context socioeducatiu i terapèutic que permeti el retorn al seu medi o recurs d’origen amb garanties.

Quant al servei de dia del  CREI, el ministeri posa en relleu que es tracta d’un programa innovador de caràcter preventiu que comporta un tractament social, psicològic i terapèutic dels adolescents i joves, d’entre 12 i 21 anys, que permet atendre les  necessitats específiques dels que tenen alteracions de conducta o addiccions sempre que la gravetat d’aquestes situacions no sigui suficient com per fer necessària  una atenció residencial. També es destaca que s’ha establert com a recurs de transició de retorn dels adolescents i joves acollits en el servei residencial del mateix CREI o en centres terapèutics de fora del país.

Afers Socials també recorda que són 15 els professionals que hi treballen. D’aquests, 11 formen part de l’equip socioeducatiu i la resta són un psicòleg, una professora per als menors de 16 anys, una directora i una  coordinadora del servei. També s’ha d’afegir que des del SAAS es rep suport amb una infermera  que va al CREI dos cops a la setmana i un psiquiatre que presta el seu servei un cop a la setmana.

El ministeri considera que durant el transcurs d’aquest primer any de funcionament, el CREI “ha complert amb èxit els objectius marcats”. Entre aquests, es destaca l’aterratge de l’empresa al país, els protocols establerts de funcionament amb les institucions i la coordinació entre ministeris. Per tot plegat, des d’Afers Socials es remarca “la satisfacció pel treball socioeducatiu que es duu a terme”. Una satisfacció compartida des de les Fundacions Mercè Fontanilles i Resilis, encarregades de gestionar el centre, que incideixen precisament “en la bona entesa i acompanyament que han tingut per part del ministeri d’Afers Socials i Funció Pública”. I ho assenyalen sobretot pel que fa al treball realitzat amb el departament d’Infància, Adolescència i Joventut per elaborar, entre altres, els diferents protocols necessaris per al bon funcionament del centre. En concret s’han confegit fins a 14 protocols treballats juntament amb la cap d’àrea, amb la qual tenen establertes reunions quinzenals per tractar diferents aspectes del CREI i poder realitzar un seguiment acurat d’aquest.
 

Campà: “un servei pioner”
Aquest 2023 ha estat el primer any de funcionament sencer del CREI, ja que va obrir les portes el 29 de setembre del 2022.  De fet, al voltant del primer any d’obertura, des de la Fundació Mercè Fontanilles es feia una valoració molt positiva de l’acció educativa realitzada al centre. Sobretot, es valorava de manera satisfactòria la incorporació progressiva dels adolescents i joves al CREI, ja que això havia facilitat poder portar a terme una òptima implantació del servei, segons destaca la mateixa directora del recurs, Laura Campà, en un vídeo curt del passat mes d’octubre al web www.plaformaeducativa.org en el qual es dona a conèixer, exposa la tasca que es realitza i es poden veure imatges d’alguns moments de l’estada dels joves al centre.

 Campà posa en relleu que es tracta d’“un servei pioner” al Principat i explica que es treballa de manera intensa el tema de les addiccions i les emocions “per poder reconduir les conductes disruptives que els han portat al centre”. També destaca la importància del treball amb les famílies “perquè el retorn dels seus fills es pugui dur a terme en el menor temps possible”. En aquest sentit, remarca que quan un adolescent ingressa al CREI ja es comença a treballar “des del minut zero” en el desinternament. 

La directora també posa en relleu les visites i trobades realitzades per donar a conèixer la tasca socioeducativa i terapèutica del CREI a persones i entitats que directament i indirectament interrelacionen amb el servei, com ara batlles, policies, representants dels sistemes educatius i professionals de la Unitat de Conductes Addictives (UCA).