Es compleixen els terminis previstos. Avui han començat les obres de desmuntatge de l’antiga línia d’alta tensió entre Encamp i Grau Roig, uns treballs que estaran enllestits a principis del 2025, tal com ha confirmat avui el director general de FEDA, Albert Moles, un calendari que ja havia anunciat la primavera passada i que, per tant, de moment, s’està complint. Moles ha tornat a comparèixer acompanyat dels cònsols d’Encamp i Canillo, Laura Mas i Jordi Alcobé, aquest cop a l’ETR de Grau Roig, després de fer-ho el mes de maig a l’antic càmping Pla canillenc.

L’antiga línia es va construir els anys 40 i es va reforçar l’any 1988, amb la connexió amb França. A finals de l’any passat, es va enllestir la nova línia, un circuit que gairebé triplica la capacitat de l’anterior xarxa, ja que la infraestructura ara en procés de desmuntatge molts dies no podia absorbir la demanda. Així, la instal·lació havia quedat obsoleta un cop ha estat substituïda amb èxit per la nova, amb un traçat diferent que evita nuclis urbans i terrenys privats, mentre la nova passa per zones muntanyoses de titularitat pública.

“Amb totes les obres que hem fet, hem aconseguit incrementar per tres vegades la capacitat de transport intern d’energia, fet que ens permet no solament fer front al creixement, sinó també absorbir la producció d’energia renovable i distribuir-la dins del país”, ha afirmat Moles.

El cost del projecte de construcció de la nova línia d’alta tensió (i substitució de l’antiga) i de construcció de la nova ETR de La Gonarda arriba als 31 milions d’euros, dels quals 2,6 milions d’euros corresponen al desmuntatge de l’antiga línia que va començar ahir.

Les obres de desmuntatge suposaran la retirada de 17 quilòmetres de cables d’alta tensió de 110 kv i 93 pilones. Es dividiran en cinc trams i, en els primers dos mesos, s’actuarà per sobre la cota 1.500, per evitar el mal temps, i s’acabarà per les zones més baixes. No suposarà cap tall de subministrament, ja que fa temps que no està operativa i no afectarà la nova. Només hi haurà petits talls de trànsit, que es faran en les franges horàries de menor activitat de mobilitat.

Pel que fa a la connexió amb Espanya, és el principal projecte pendent de FEDA. En aquests moments, els dos governs estan negociant el conveni que ho farà possible, que estarà enllestit en pocs mesos. A partir d’aquí, l’obra pot durar entre tres i cinc anys, ja que s’ha de fer una subestació a Adrall i a la frontera del riu Runer. En aquests moments, segons Moles, “hi ha entre un 15 i un 20% de marge per l’increment de demanda, però com que els treballs duren anys, potser ja estem al límit, per això és complicat esperar a l’últim dia per decidir els convenis”, ha advertit.