En dubte la contractació directa de les arquitectes que l’han redactat.
Nou front per al Comú d’Ordino a causa de la revisió del Pla d’Urbanisme aprovat al mandat anterior. Al dictamen jurídic encarregat per l’Associació de Propietaris de Terres i que en posa en qüestió la legalitat perquè contradiu en la seva opinió la Llei del sòl i vulnera el dret a la propietat privada, cal afegir-hi ara els dubtes que genera el procediment de contractació directa a què el cònsol anterior, Josep Àngel Mortés, va recórrer el març passat per adjudicar la revisió del POUP.
Concretament, el que grinyola és que no s’obrís el preceptiu concurs públic i s’invoqués el caràcter “estratègic” de la revisió excepcional del POUP, aprovat el desembre del 2019 i que en circumstàncies normals no s’hauria pogut retocar fins al 2025, per adjudicar-lo de forma directa. Segons fons coneixedores del cas, l’article 30, 1, g) de la llei de contractació pública només permet als cònsols la contractació directa –a dit, per entendre’ns– “en els encàrrecs relatius a una matèria de la seva competència que té incidència en les directrius i decisions polítiques que determinen els objectius estratègics de l’administració contractant”.
Admetre que la revisió excepcional del POUP forma part d’aquests objectius “estratègics” deixaria segons aquesta línia argumental als cònsols la porta oberta per burlar el preceptiu concurs públic i recórrer a la contractació directa gairebé a voluntat: en farien prou a invocar el caràcter “estratègic” de l’encàrrec en qüestió. Un caràcter que es pot predicar per exemple del programa de rehabilitació d’habitatge social engegat recentment pel Govern, que efectivament es va concretar a través de la contractació directa, però no d’una revisió del POUP, per molt excepcional i benintencionada que sigui.
El cas ha arribat en aquests termes a mans de la comissió que fiscalitza la contractació pública, en funcionament des de fa dos mesos. Cal recordar que el nou POUP d’Ordino es va adjudicar en dues fases i per un import total de 135.000 euros a la UTE integrada per un despatx local, Urbba, i dos de catalans, Landlab, de Sant Cugat del Vallès, i Mas Valiente, de Terrassa. Un altre dels retrets que han transcendit aquests dies és que cap de les dues arquitectes catalanes que han defensat en reunions de poble la revisió del POUP està degudament registrada al registre de professionals titulats de curta durada –i l’encàrrec data del març passat recordem-ho. La irregularitat es va posar en coneixement primer del Comú i després del Govern, i ni l’un ni l’altre han anat més enllà del silenci administratiu: “Si la mateixa administració se salta la llei, què s’espera que facin els privats?”
El temor és ara que altres comuns segueixin l’exemple d’Ordino, que a l’hora de revisar el POUP tirin pel dret, que contractin per la via directa... i a les mateixes redactores del POUP ordinenc. I n’hi ha algun que s’ho està rumiant, adverteixen.