La despesa en compres dels visitants és molt més alta a la tardor que a l’estiu i l’excursionista es gasta més diners que el turista, segons es desprèn del resultat de les enquestes de la segona i tercera onada de l’Observatori del Comerç elaborades per Andorra Recerca + Innovació (AR+I) i que s'ha presentat avui a la seu de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis (CCIS).

En concret, el conjunt dels visitants dediquen una despesa d’uns 30 euros mes per persona i dia a la tardor respecte a l’estiu. Els excursionistes gasten 106 euros entre juny i setembre i 134 octubre i novembre, mentre els turistes 64 euros els mesos d’estiu i gairebé 100 a la tardor. És a dir, uns 35 euros de diferència l’octubre i novembre entre els dos tipus de visitants.

Els excursionistes són més fidels que els turistes. De fet, han comprat el doble de vegades a Andorra en els darrers dotze mesos (4 a 2, aproximadament). I no només són més fidels, sinó que són millors ‘ambaixadors’, ja que recomanen Andorra com a destinació molt més que els turistes, el 81,4% respecte al 67,9% a la tardor. Destaquen els preus i la varietat de l’oferta com a principals motius, mentre que els que no la recomanen assenyalen precisament la pujada dels preus com el principal factor negatiu. En la mateixa línia, mentre només el 48,3% dels turistes pensa tornar a Andorra de compres els propers dotze mesos, un 72,1% dels excursionistes sí que ho farà, 13 punts menys en relació amb el mes de maig.

Segons l’Observatori del Comerç, més del 80% dels visitants han comprat durant la seva estada a Andorra. El motiu principal que han esgrimit els que no ho han fet és la manca de temps. La majoria de turistes ha anat de compres a la vall central (Andorra la Vella i Escaldes-Engordany), però en el cas dels excursionistes diversifiquen més i també aposten per les zones frontereres com Sant Julià de Lòria i el Pas de la Casa. En aquest sentit, “haurem d’incidir en el turista francès perquè baixi fins a la capital i no es quedi al Pas de la Casa”, va afirmar el ministre de Turisme i Comerç, Jordi Torres.

Pel que fa als productes objecte de compra, els turistes opten prioritàriament per la perfumeria i la moda (+12 i +9% de maig a novembre, respectivament). En canvi, els excursionistes opten majoritàriament pel tabac (52,9% a la tardor). Per país de procedència, el tabac i l’alcohol domina entre els francesos, i la moda i la perfumeria en els espanyols.

Quant al motiu principal pel qual s’opta per l’experiència de compra, també hi ha diferències entre els tipus de visitants. En el cas dels turistes, ho fan per gaudir del destí majoritàriament (54% a la tercera onada). En canvi, els excursionistes consideren els preus (45,3% a la tardor) com el factor més determinant.

Per últim, la valoració dels diferents aspecte vinculats a la compra és prou alta pel conjunt dels visitants. La seguretat i l’espai urbà són els dos indicadors més ben valorats, amb notes que superen el 9. En canvi, els preus són els menys valorats, amb un 7.