El conflicte entre els conductors dels autobusos i la direcció de l’empresa Coopalsa arriba avui a un punt culminant, amb la celebració de la taula d’arbitratge, que tindrà lloc a dos quarts d’onze del matí a l’edifici Prat del Rull del Govern d’Andorra la Vella. Les parts arriben a la mesa en posició de màxims, però oberts a conciliar, sobretot per part dels xofers, amb la voluntat d’acceptar la sentència de l’àrbitre, l’advocada i mediadora Gemma Ruiz Ramírez, que és d’obligat compliment.
Així, els xofers veurien bé no tornar a la jornada intensiva que tenien fins al mes de novembre, una de les seves reivindicacions més rellevants, si el temps de descans del migdia es reduís a només una hora. En aquests moments, els fan treballar, de mitjana, quatre hores al matí, en descansen unes quatre al migdia i tornen a la tarda per quatre hores més de torn, de manera que han d’estar a disposició de l’empresa entre 12 i 13 hores.
“Ens sembla bé conciliar, podem acceptar una proposta com aquesta, estem d’acord de dialogar amb l’empresa, però al final ho haurem de votar entre tots, els nois hi han d’estar d’acord”, va explicar ahir al Bondia un dels representants dels xofers al comitè d’empresa, Wilder Valente. “Esperem que tot sigui com abans, puguem tornar a treballar tranquils, centrar-nos en la conducció, que és la nostra feina, i que l’àrbitre emeti un veredicte que vagi a favor nostre o neutral, perquè les dues parts puguem estar-hi còmodes i contents”, va afegir.
La taula d’arbitratge, dirigida per Ruiz, comptarà avui amb la presència de cinc xofers del comitè d’empresa i el seu advocat, i tres testimonis, que també són conductors. Per part de la companyia, hi assistirà el representant legal i el gerent de l’empresa, Gabriel Dallerès. Prèviament, les parts han hagut d’enviar a l’àrbitre únic la documentació que els hi ha demanat. Es tracta d’horaris, nòmines, contractes i punts de la CASS dels conductors d’abans i després del mes de novembre, quan la companyia va decidir canviar els torns d’intensius a partits.
“No hi ha hagut cap variació entre uns i altres, no hem fet cap intercanvi previ ni hem negociat, ja ho vam fer en el procés previ de conciliació i vam arribar a dos acords, així que l’arbitratge haurà de decidir, no soc ni optimista ni pessimista, serem espectadors i actuarem en funció del que ens demani l’àrbitre, poca cosa tenim a dir ara”, va afirmar Dallerès.
Pel que fa a la possibilitat que els xofers es tornessin a decantar per convocar una vaga si el veredicte o laude arbitral no els satisfà, el representant dels conductors al comitè d’empresa va afirmar que “és un dret que tenim, però, com he dit abans, tot ho hem de portar a votació entre la resta de companys”. La sentència de Ruiz arribarà la setmana vinent, entre tres i cinc dies hàbils després d’avui.
L’empresa perd set conductors des de l’inici del contenciós
D’entre els 105 xofers que tenia Coopalsa a l’inici del conflicte, setanta-quatre van signar anar a la vaga abans de l’inici del procés d’arbitratge. Actualment, set han marxat a Nadal, Hife i Andbus, i l’empresa s’ha quedat amb 98 conductors. “El moviment de xofers és habitual en aquestes dates, no és un fet nou, passa cada temporada d’hivern”, va assegurar Dallerès. “Com ja vaig dir i ho mantinc –va precisar– no tenim un problema amb aquest tema, tot i que és cert que hi ha alts i baixos”.