“La unió fa la força de tots els companys”. Així acabava el missatge que els representants del comitè d’empresa de Coopalsa han enviat als conductors després de conèixer la resolució del conflicte col·lectiu en forma de sentència arbitral. Era cap al migdia que els xofers han rebut el laude de part de l’advocada i mediadora Gemma Ruiz Ramírez. Ras i curt, els dona la raó en l’aspecte més important del contenciós: tornar a l’horari intensiu.
Anant al detall, l’empresa ha de restaurar als conductors la jornada laboral de 40 hores setmanals i els horaris existents abans del 4 de novembre passat, amb vuit hores diàries de feina, intensius de matí o tarda durant cinc dies a la setmana, amb dos dies de descans, preferiblement seguits. Actualment, de mitjana, els xofers havien de treballar en horari partit: unes quatre hores al matí, quatre de descans i quatre més a la tarda.
Per aplicar aquesta modificació, l’empresa disposa d’un termini de 15 dies a comptar des de la notificiació del laude, aquest dimecres, perquè de forma gradual faci efectiva la modificació de les condicions laborals, a excepció d’aquells treballadors que individualment vulguin formalitzar clàusules que obliguin a fer torn partit.
“No ho veiem com una victòria, sinó que hem rescatat un dret que ja havíem tingut i hem reclamat el que crèiem que era just per buscar la tranquil·litat del conductor i la família”, ha afirmat un dels representants dels xofers al comitè d’empresa, Wilder Valente. “Els companys estan contents perquè ara ens podrem concentrar al 100% en la conducció i donar un millor servei a l’usuari”, ha afegit.
Tot i això, encara queden pendents de resoldre algunes reivindicacions, com és el cas de l’increment salarial o la substitució d’alguns autobusos, que segons els xofers estan en mal estat. A partir d’ara, “sense presses però sense pauses”, el comitè d’empresa negociarà amb la companyia aquests punts en la reunió mensual que acostumen a fer. “Ara tindrem una mica més de força, però volem estar tranquils i no tenir més conflictes amb l’empresa”, ha precisat Valente.
Contrari a la mobilitat
Pel que fa a Coopalsa, en un comunicat ha expressat “el seu desacord” amb el resultat del laude arbitral, ja que no el considera “ajustat a dret” i el valora “contrari” als interessos de l’organització i de la mobilitat pública. Amb tot, precisa que només ha resolt favorablement dues de les set pretensions del comitè d’empresa, ja que quatre han quedat fora de l’arbitratge i la cinquena haurà de ser resolta a través dels tribunals jurisdiccionals. Així, lamenta que la decisió no hagi considerat aspectes “fonamentals” que són “clau” per una resolució fonamentada en dret, que sigui “justa” i “equitativa” del conflicte.
Segons el gerent de l’empresa, Gabriel Dallerès, “no ens ha estat favorable i això ens complica la planificació, però haurem de fer-ho”, ha lamentat. Ara bé, ha afegit, “hi ha una part positiva, ja que clarifica la discussió d’alguns aspectes i finalment se n’han concretat dos”.
Seguint amb el contingut del laude, per poder fer front als imprevistos que requereixin treballar en moments puntuals o de forma temporal, l’empresa haurà de fer un oferiment d’acceptació voluntària amb els conductors que consideri més adequats per executar aquest servei, amb el posterior descans proporcional o bé considerar aquest temps com a hores extra. Quan aquests canvis tinguin permanència en el temps, la direcció de l’empresa haurà de consultar el canvi, prèviament, al comitè d’empresa, amb caràcter preceptiu però no vinculant.
Bona cooperació
Per un altre costat, la resolució arbitral considera que no és procedent imposar a cap de les dues parts una condemna de costos, donada la “bona” col·laboració i cooperació durant el procediment, ja que segons l’àrbitre no han obstaculitzat el pronunciament del laude, perquè es va facilitar la documentació requerida.
La sentència coneguda ahir exclou qualsevol altre procediment, demanda de conflicte col·lectiu o vaga sobre les matèries específicament resoltes. A més, gaudeix de caràcter vinculant per les dues parts i és d’obligat compliment. No obstant això, pot ser impugnat davant la sala civil del Tribunal Superior de Justícia (TSJ), segons preveu la llei de mesures de conflicte col·lectiu.