Tot i que els expedients relacionats amb la problemàtica de l’habitatge van ser dos de cada tres dels que va obrir el Raonador del Ciutadà durant l’any passat, n’hi va haver 29 referits al que en l’informe es denomina “sector social”. Es tracta d’un epígraf que engloba els que tenen a veure amb la CASS, fonamentalment, pel que fa a les pensions (19), tràmits socials i infants i joves (3).
En relació amb els expedients referits a la CASS, els ciutadans que es van adreçar al raonador ho fan fer per temes de pensions d’invalidesa, vellesa, viduïtat o orfandat, ja fos per mancances en el reembossament de despeses mèdiques o bé en les cobertures d’intervencions o altes mèdiques.
Pel que fa a les carpetes obertes per queixes quant a la tramitació d’ajudes socials, la institució va tractar casos relacionats amb la manca de recursos econòmics, la reclamació de deutes d’ajuts a l’habitatge no abonats per l’Administració, denegacions de la targeta magna, de l’ajut de desocupació involuntària, de la prestació familiar per fill a càrrec i d’ajudes socials en general. També per la manca d’habitatge per desnonament, per desacord en la valoració efectuada per la Conava i per la retirada de l’ajuda de la targeta per comprar aliments per part d’Afers Socials. A més, també es va atendre una persona que demanava informació sobre el departament d’Igualtat i una altra que es mostrava en desacord amb l’actuació d’una treballadora social.
Quant als expedients oberts pel raonador amb infants i joves implicats directament, es va atendre una família per la denegació de canvi de centre escolar i una altra per estar en desacord amb la decisió d’un centre educatiu. Finalment, una família hi va acudir per estar en desacord amb el protocol de notificació i actuació social que havia activat Salut Mental per la manca d’habilitats dels progenitors, el possible estil educatiu autoritari i els canvis que feien de la medicació del fill sense tenir en compte les pautes dels referents del servei.