La cuina nòrdica serà la gran protagonista de la tercera edició de l’Andorra Taste, que tindrà lloc entre el 18 i el 22 de setembre a Escaldes-Engordany i que enguany reconeixerà la llarga trajectòria professional i internacional de Carme Ruscalleda, única cuinera que ha obtingut set estrelles Michelin, amb l’entrega del guardó Andorra Taste Award.
Així ho han exposat avui el ministre de Turisme i Comerç, Jordi Torres, i el director general d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, en la presentació d’un certamen que manté la mateixa estructura que les edicions anteriors, els dos primers dies dedicats novament als professionals i divendres i el cap de setmana les jornades populars, i que enguany inclou com a novetat una jornada de descoberta d’alta muntanya el dia 20 al matí, on els xefs podran conèixer de primera mà el territori.
D’aquesta manera, sota el lema Altitud versus latitud, cuiners de Dinamarca, Noruega, Suècia i Finlàndia mostraran el perquè del “salt qualitatiu important” que ha fet la cuina nòrdica els darrers anys i com a través d’aquesta s’ha donat a conèixer el territori al món. Filip Gemzell (restaurant Äng de Suècia), Søren Selin (AOC, Dinamarca), Albert Franch i Luka Balac (Nolla, de Finlàndia) i Christopher Haatuft (Lyyeket, Noruega) passaran pels fogons del Prat del Roure, que també veuran ponències d’Elena Arzak (Arzak), Raül Balam (Moments), Ricard Camarena (Ricard Camarena), David Yárnoz (Molino de Urdániz), Frédéric Molin (Moulin de Léré), Eduardo Salanova (Canfranc), Carles Gaig (Restaurant Gaig), Roberto Ruiz (Hika Gastronomika), Akaond Ishaq (Restaurant Garibolo) i Almudena Alberca, la primera dona a Espanya a obtenir el títol de Master of Wine. Òbviament, hi haurà representació andorrana encapçalada per Jordi Grau (Ibaya), Àlex Kinchella (La Cort de Popaire) i Rodrigo Martínez (Beç), als quals s’afegirà Andrea Tumbarello, que obrirà Trattoria a Andorra el setembre vinent.
Les jornades populars comptaran amb la participació de vint establiments, un més que l’any passat.
D’altra banda, la cònsol major d’Escaldes-Engordany, Rosa Gili, que durant la presentació ha exposat als assistents els grans canvis que ha experimentat la part alta de la parròquia i tota la “zona Caldes”, ha plantejat la possibilitat que de cara a futures edicions part del certamen es pogués desenvolupar precisament a la “zona Caldes”. “Segurament tot el que es fa a porta tancada s’haurà de continuar fent al Prat del Roure”, ha destacat Gili, que malgrat admetre que “és molt prematur”, ha obert la porta que les jornades populars poguessin fer-se a la part alta.
Objectiu: mantenir les xifres i el format “adequat al territori”
Malgrat que tot just la d’aquest setembre serà la tercera edició, Jordi Torres considera que l’Andorra Taste, en part gràcies a la mà del grup Vocento Gastronomia, ja està plenament “consolidat”, i que el cal ara és mantenir les xifres assolides l’any passat, 32.142 consumicions (21.000 degustacions i 11.142 begudes) i 1.104 participants inscrits, 491 presencials i 613 a través de streaming, ja que es vol “una fita que sigui sostenible”. En aquesta línia, el ministre de Turisme i Comerç ha assegurat que l’actual format “és adequat per al nostre territori”, i ha incidit en la importància que “els professionals continuïn apuntant-s’hi” així com que es repeteixi la bona valoració que va tenir la cita, amb un 8,8 sobre 10.
El full de ruta per a la gastronomia, a la tardor
El ministre de Turisme i Comerç ha confirmat que el Pla gastronòmic, “el full de ruta que hauríem de tenir i del qual Andorra Taste és un element més”, es presentarà el setembre vinent. Sense donar excessius detalls, Jordi Torres, que ha assegurat que “a ningú se li escapa que la gastronomia del país ha millorat molt els darrers deu anys, sobretot, gràcies a la iniciativa privada, i que això ens ha anat consolidant com a plaça gastronòmica”, ha apuntat que es tracta d’un “document molt complet i complex” que “recull tots aquests elements” i que ha de permetre disposar de la “planificació a deu anys vista del que ha de ser la gastronomia andorrana”.
El ministre, que ha avançat que el document consta de més de 300 pàgines, ha explicat que ha servit per identificar els tipus d’establiments que hi ha al país, com podria ser els d’alta gastronomia, els de producte local o els de cuina més elaborada, entre altres. “Ens ha posicionat tots els establiments i cadascú té el seu espai”, ha destacat Torres, que ha insistit que tots cobreixen un aspecte perquè hi hagi “l’oferta suficient per cobrir tota la demanda”.