El portal i el registre de factures electròniques del sector públic es posarà en marxa l’1 d’octubre. Els proveïdors de béns i serveis del Govern ja en podran fer ús, tot i que no serà obligatori fins a l’1 de gener del 2025. Les entitats dependents de l’Administració general com són Feda, el SAAS o la CASS, i les altres administracions públiques, tenen fins a l’1 de gener del 2026 (prorrogable un any més) per adherir-se al portal de factures electròniques del sector públic o crear el seu propi servei.
La posada en marxa d’aquest portal s’emmarca en el procés de digitalització de l’Administració pública i dona compliment a la Llei de contractació pública, tal com ha destacat el ministre portaveu, Guillem Casal, que ha explicat que l’accés al portal es farà a través de la seu electrònica del Govern amb certificat electrònic. L’objectiu últim, a més de reduir el consum de paper, és agilitzar els processos burocràtics, cosa que s’espera que tingui “una incidència positiva” en el període d’execució de la factura. Dit d’una altra manera, es preveu que a la llarga repercuteixi en una reducció del termini de pagament i que aquest sigui a 30 dies vista i no a 60 com és actualment. El portal també permetrà fer un seguiment de l’estat de la factura.
Fins a l’1 de gener vinent, el Govern continuarà acceptant les factures en format digital per correu electrònic i en paper de manera presencial.
Estabilitat dels bancs
El Consell de ministres també ha aprovat el projecte de modificació de la llei de solvència, liquiditat i supervisió d’entitats bancàries i empreses d’inversió. En el marc de l’acord monetari, aquesta incorpora el reglament europeu CRR II i la directiva CRD V. L’objectiu és enfortir l’estabilitat i la resiliència financera dels bancs i es revisen els mètodes de càlcul dels requeriments de capital pels diferents tipus de risc de les entitats bancàries i de requisits organitzatius, a més de modificar les facultats supervisores de l’AFA.
Les eleccions, “lliures d’irregularitats” segons els EUA
L’últim informe sobre les pràctiques dels drets humans a Andorra publicat pel departament d’Estat dels Estats Units d’Amèrica (EUA) assenyala que les eleccions nacionals es van desenvolupar “de manera justa i lliure d’irregularitats”, segons resum el Govern l’informe americà, fet que “confirma el compromís d’Andorra amb la democràcia i la transparència”. Aquest és un dels punts valorats per les autoritats dels EUA, que conclouen que “no hi ha hagut canvis significatius en la situació dels drets humans al país durant el 2023”.
L’informe subratlla que “no es van registrar abusos significatius i que el Govern va continuar prenent mesures efectives per identificar i sancionar qualsevol funcionari involucrat en abusos”. Així mateix, el conegut com 2023 Country Reports on Human Rights Practices, també certifica que s’ha mantingut un “respecte ferm per la integritat de la persona i per les llibertats civils”, i subratlla que no es va informar d’assassinats, desaparicions, tortures ni tractes cruels o degradants per part del govern o els seus agents, i que es va respectar el dret a un judici justi i públic. El document també destaca que les llibertats d’expressió, de premsa, de reunió pacífica, d’associació i de religió van ser “àmpliament respectades”. L’informe recull un apunt de la Unió Sindical d’Andorra sobre els drets laborals i la seva protecció efectiva, i destaca que s’han fet complir “amb rigor” les lleis contra el treball forçat i infantil”.