Una tercera part de les absències del cos d’educació no es van poder cobrir el curs passat. Així es desprèn de les dades recollides per l’àrea de Recursos Humans del ministeri d’Educació. Concretament, en la memòria del 2023-2024 s’indica que hi va haver un total de 257 baixes mèdiques, set permisos administratius i fins a 27 situacions relacionades amb mobilitats, excedències, renúncies i jubilacions durant el curs 2023-2024. I d’aquestes 290 necessitats de cobertura es va poder donar resposta a 192 (66,21% del total), mentre que no va poder ser així en 98 casos (33,79%). Si es desglossen les xifres per col·lectius professionals, ens trobem que hi va haver 93 baixes mèdiques de col·laboradors educatius, 112 de mestres, 49 de professors, dues de psicopedagogs i una de tècnics. Convé tenir present que les places estructurals cobertes del Cos d’Educació del curs passat eren 275. 

Curs 2022-2023: alerta
De fet, es tracta d’una situació, aquesta de la cobertura d’absències, que ja preocupava el curs 2022-2023, tot i que llavors encara es va poder donar resposta al 87% de les sol·licituds de cobertura. Així, atenent també el que reflecteix la memòria de la mateixa àrea, s’aportaven tota una sèrie de propostes de millora  per mirar de donar solucions a aquestes situacions. I és que la  gestió i cobertura d’absències es constata com una de les tasques que més volum de feina representa per a l’àrea de Recursos Humans, ja que implica la participació de tot l’equip durant pràcticament els 365 dies de l’any. 

I el que ja s’observava llavors era una tendència creixent en la dificultat per trobar candidats per a determinats llocs de treball. Quins? Sobretot professors de llengües,  matemàtiques,  tecnologia i col·laboradors educatius. Aquests perfils representaven un percentatge important de les sol·licituds de cobertura als  quals no es va poder donar resposta el curs 2022-2023. I en el cas dels col·laboradors educatius es detectava, a més, que el percentatge de necessitats de cobertura era superior al d’altres perfils professionals. A bona part d’aquell curs escolar hi va haver unes 20 necessitats de cobertura de les 154 places fixes, vacants i de funcions estructurals de col·laborador educatiu existents, fet que representava aproximadament un 13% del total.

Propostes de millora
Entre les propostes de millora que es feien des de l’àrea de Recursos Humans el curs 2022-2023 s’assenyalava la de poder  disposar d’accés en mode lectura a les baixes mèdiques del personal del Cos d’Educació al web de la CASS. La motivació que es dona és que a diari es realitzen entre 5 i 6 consultes a Funció Pública per verificar altes o baixes vigents, fet que dificulta l’autonomia de l’àrea per efectuar degudament i a temps les cobertures.

Igualment, es demanava disposar d’una eina informàtica que permetés agilitzar la gestió de les cobertures d’absències i minimitzar l’error humà. També seria possible extreure dades de manera ràpida i fiable. 

Una altra de les propostes anava en la línia d’atraure talent. D’aquí que es demanés trobar mecanismes que afavorissin que els perfils professionals que presenten més dificultat per reclutar tinguin interès a formar part del Cos d’Educació. Així, en el cas dels col·laboradors educatius, s’aportava que es podria valorar la possibilitat d’incrementar el salari per fer-lo més atractiu i per garantir que els que estan ubicats al sistema educatiu espanyol i francès arribin al salari mínim. En aquest sentit, convé recordar que fa set anys ja es va aprovar garantir als col·laboradors educatius el salari mínim interprofessional. En el cas dels professors de determinades especialitats, es proposa facilitar la contractació de personal que resideixi en altres països per la limitació del mercat laboral andorrà.

Finalment, una altra de les propostes que es fan per minimitzar la cobertura de les absències és trobar mecanismes de coordinació amb altres organismes i establir criteris d’acceptació de permisos administratius o determinades baixes mèdiques per intentar reduir el nombre de sol·licituds de cobertura no cobertes. Així mateix, es demana incentivar la inscripció de candidats en la convocatòria ordinària per reduir el nombre de processos de selecció que s’han de dur a terme durant el curs escolar.

Feta la consulta a Educació sobre la dificultat de cobrir les baixes mèdiques, el ministeri ha informat que al setembre es faran públiques totes les novetats del nou curs escolar, entre les quals també es tractarà aquesta qüestió.

Una FP inicial d’especialista en transport per cable, en estudi
Educació ha començat a estudiar la possibilitat d’oferir noves branques del Diploma Professional Inicial. En concret, una d’adreçada a formar especialistes en transport per cable i una altra per a agents d’explotació de les pistes d’esquí. Així es desprèn de la memòria del curs 2023-2024 de l’àrea d’ordenament curricular. Ara caldrà veure si aquestes possibles noves ofertes formatives arriben a bon terme. Dependrà també de l’estudi del mercat laboral. El que està ja més avançat és la formació  professional de Tècnic  de suport d’activitats lúdiques i de lleure. I és que a més de fer l’estudi de mercat i la redacció del perfil professional  ja s’està elaborant el programa perquè els col·laboradors de l’entorn professional i educatiu el revisin.