A partir d’aquesta tardor i durant tot l’any es podrà volar a Mallorca des de l’aeroport d’Andorra-La Seu. Si més no aquesta és la voluntat del Govern que en la reunió del Consell de ministres d'avui donava llum verda a la licitació del suport econòmic per impulsar aquesta ruta aèria per aquesta tardor i per tot l’any vinent, encara en forma de prova pilot. La decisió es pren després de “l’èxit assolit” durant la prova pilot realitzada la passada temporada d’hivern, en la qual “l’alta afluència” ha permès que la línia fos “econòmicament viable sense cap aportació del Govern”, ha recordat el ministre portaveu, Guillem Casal.
L’aportació màxima prevista del Govern pels vols a Palma de Mallorca d’aquesta tardor i fins a finals d’any és de 220.000 euros, encara que “podrà ser menys en cas que l’afluència de passatgers sigui elevada”. I augmentarà fins als 800.000 euros per a tot l’any vinent. En contrapartida, caldrà oferir una freqüència mínima de dos vols setmanals d’anada i tornada, encara que des del Govern no es defineixen els dies en què haurien d’operar.
Durant el 2025 s’operarà com a prova pilot per tal d’identificar els moments de l’any “amb més demanda i menys”.
Dos anys més a Madrid
En paral·lel, el Govern també treu a concurs el contracte per allargar el suport per a l’explotació de la línia que enllaça amb Madrid, que s’acaba a finals d’aquest 2024. La voluntat és que el nou contracte sigui per un període total de dos anys, de tal manera que s’amplien les adjudicacions que fins ara eren anuals.
En aquest cas també es demana una freqüència mínima de dos vols setmanals d’anada i tornada, però el Govern sí que estableix que siguin els divendres i diumenges, com fins ara, sense perjudici de que es pugui ampliar amb un altre vol qualsevol altre dia de la setmana. L’aportació econòmica màxima pel 2025 serà de 800.000 euros, igual que pels vols a Palma de Mallorca.
Així, el pressupost total per al 2025 és d’1,6 milions, que es repartiria a parts iguals per cada línia, segons ha indicat el minsitre portaveu, qui ha insistit que les empreses poden oferir una freqüència major a la proposada.
Amb aquest nou concurs “el Govern continua apostant per dinamitzar l’aeroport amb el suport a aquestesrutes aèries i així diversificar les opcions per connectar el país amb l’exterior”, ha manifestat Casal, que ha exposat que la convocatòria és internacional i que les aerolínies interessades en explotar tant la ruta que connecta els Pirineus amb la capital espanyola com la que enllaça amb les Illes Balears tenen temps fins el proper 8 d’agost per presentar les seves ofertes. El plec de bases es pot descarregar de forma gratuïta als webs de tramits.ad i e-tramits.ad o també es pot recollir al Servei de Tràmits de la planta baixa de l’edifici administratiu del Govern. Vist aquest termini, l’executiu preveu poder donar més detalls i informació complementària de l’operativa de les línies, així com de l’inici de la connexió amb Palma de Mallorca, durant el mes de setembre.
Pel que fa a la possibilitat d’obrir noves rutes, Casal ha manifestat que es vol anar “pas a pas” i que s’està en “avaluació constant” d’altres possibilitats, encara que el concurs presentat és un “pas més” per “assentar” la línia a Madrid alhora que es complementa amb una ruta que “ha funcionat molt bé”. Així mateix ha afegit que dependrà també de la disposnibilitat pressupostària del Govern el poder treure a concurs altres rutes aèries, alhora que caldrà tenir en compte si la infraestructura aeroportuària té els requisits tècnics necessaris per poder implementar més línies, com podria ser un sistema de càrrega de combustible automàtica.
6.300 passatgers
Des del gener i fins a mitjans juny han fet ús de les dues línies regulars que s’han ofert des de l’aeroport d’Andorra-La Seu un total de vora 6.300 passatgers. Segons ha detallat el ministre portaveu, aquest 2024 els vols entre Madrid i el Pirineu han acollit uns 3.700 viatgers i la línia ha tingut una ocupació mitjana del 54%. El pic d’ocupació es va registrar el mes de febrer, arribant a un 92% d’ocupació i una mitjana mensual del 69%.
Pel que fa al vol que unia l’aeroport andorrà amb el mallorquí durant la passada temporada d’hivern, es van registrar prop de 2.600 passatgers, assolint una ocupació mitjana dels aions del 70%. L’ocupació màxima també es va donar al febrer, del 94% i durant aquell mes la mitjana va ser del 81%.