Poder utilitzar el telèfon mòbil dins de la UE amb les mateixes tarifes que al país d’origen i sense cap sobrecost per itinerància és un fet a Europa des del 2017. Aquest concepte, que apliquen tots els països membres de la UE entre ells, és el que aplicarà a Andorra al cap de set anys si entra en vigor l’acord d’associació. Quan s’apliqui l’anomenat roaming like at home als consumidors europeus a Andorra, els operadors tindran l’obligació de no aplicar un sobrecost als clients i, per tant, molts més turistes en faran ús i se n’intensificarà el consum.
El roaming like at home arribarà a Andorra, sí, i molt probablement abans dels set anys en què podria entrar en vigor el capítol de telecomunicacions de l’acord d’associació. De fet, aquest ja és, des de fa uns anys, una realitat per als clients de la majoria d’operadors francesos quan visiten Andorra.
I és que el punt fort de la negociació amb Europa no ha estat evitar la desaparició del roaming, que està passant de manera natural i progressiva, sinó garantir que les infraestructures de telecomunicacions quedin sota el paraigua públic garantint les inversions necessàries en el futur per continuar oferint al país uns serveis universals, d’alta qualitat i competitivitat.
És cert que la itinerància genera uns ingressos molt importants per Andorra Telecom, de l’ordre de 20 milions anuals. Aquests ingressos havien arribat a suposar l’any 2016 per la companyia una importantíssima xifra de negoci de 50 milions d’euros. Des d’aleshores aquests ingressos han caigut uns 30 milions, fruit de les importants negociacions per anar apropant posicions i facilitar una millor experiència de connectivitat per als clients andorrans quan es desplacen a l’estranger i als turistes que es desplacen a Andorra.
Aleshores, si cap turista paga pel roaming, Andorra Telecom perdrà els ingressos?
Doncs no, això no significa la fi dels costos d’interconnexió de roaming entre operadors. Andorra Telecom no cobra directament dels turistes, sinó dels operadors amb qui estableix els contractes que faciliten la interconnexió dels seus clients en territori andorrà, i la UE regula els preus que els operadors han d’aplicar entre ells. És a dir, els clients d’operadors espanyols no paguen res quan fan roaming a França, però els operadors espanyols sí que paguen als operadors francesos per aquestes comunicacions. I així succeeix entre els operadors dels diferents països europeus.
Amb aquest nou paradigma, Andorra Telecom podrà continuar facturant 20 milions d’euros l’any?
Doncs no. Tot i el fort increment en l’ús dels mòbils que preveiem i la tarifa que aplicarem entre operadors, ja està prevista una disminució progressiva i important dels ingressos per roaming, de l’ordre del 50%, i serà inevitable, independentment de l’acord d’associació.
L’evolució del preu del roaming entre operadors va a la baixa. En el cas andorrà, els operadors, especialment espanyols, estan pressionats pels clients que volen millors preus quan ens visiten, i Andorra Telecom negocia amb ells any rere any oferint descomptes perquè els operadors els traslladin als seus clients, els nostres turistes, quan ens visiten. Actualment, tres dels operadors francesos ja ofereixen roaming like at home als seus clients, i ja hi ha operadors espanyols que cobren 2 €/GB, una tarifa impensable fa pocs anys.
És probable que en quatre o cinc anys s’aconsegueixi oferir una experiència de roaming plenament alineada amb els objectius europeus, i això és molt positiu pels andorrans i pels turistes, però que suposarà menys ingressos per Andorra Telecom.
Això, com impactarà a Andorra Telecom i què fa per pal·liar aquest efecte?
Fa anys que la companyia intensifica esforços per garantir la competitivitat dels serveis i la solvència financera i econòmica per fer inversions necessàries i de qualitat. Tot i la davallada dels ingressos del roaming, el fet de mantenir beneficis contribuirà a preservar la fortalesa i competitivitat del negoci d’aquesta operadora de servei públic, i això també serà possible gràcies a la diversificació de l’activitat ja iniciada.