El cap de setmana passat, amb motiu de la Fira d’Andorra la Vella, vam poder gaudir d’una representació àmplia i vívida del nostre teixit econòmic, on els sectors que configuren l’economia del país es van mostrar en tota la seva essència. La nostra realitat econòmica es construeix en tres grans sectors: un sector primari tradicional, el qual ens hem d’esforçar des de tots els vessants per preservar; un sector serveis especialitzat i robust, que dona resposta a les necessitats i als diferents sectors d’activitat del país; i un sector secundari lligat principalment a la construcció, però on a poc a poc també hi despunten altres activitats, fruit de l’emprenedoria. Dins d’aquest darrer, val la pena destacar els esforços dels petits productors agrícoles i ramaders d’Andorra, agrupats actualment sota la marca Productes agrícoles i artesans, impulsada pel Govern i que està formada per una trentena de microempreses, que s’esforcen de forma individual i col·lectiva per aportar valor afegit al producte autòcton del país.
Reprenent el punt de preservar els sectors tradicionals autòctons, com la ramaderia, és de gran importància advocar per la qualitat, la millora contínua i la productivitat per tal d’aconseguir productes competitius en un mercat cada cop més ampli. Però també esmerçant esforços per seguir donant-los a conèixer, a través de marques que els agrupin com l’esmentada –en el cas de la carn d’Andorra, els productors compten a més amb segell d’indicació geogràfica protegida (IGP)–, també a través de formats com la Fira del Bestiar o l’Espai de Productors, organitzat pel Ministeri d’Agricultura durant la Fira d’Andorra la Vella. Sumant-hi també, per descomptat, el necessari suport de les administracions, com és el cas del Govern, que augmentarà un 10% la partida d’ajudes anuals globals al sector agrícola i ramader, fins a assolir una bossa global de 4 milions, tal com consta al Projecte de llei del pressupost per a l’exercici del 2025.
Per tot plegat, és important que els ramaders, pagesos i productors uneixin esforços amb l’Administració en aquest camí, que representa preservar la identitat i els fonaments de l’economia del nostre país.
No obstant això, preservar aquestes activitats que constitueixen la base dels valors i de la identitat de la societat andorrana, també requereix implicació i reflexió per part de tots nosaltres com a consumidors. El consum local és essencial per a la nostra economia. Les empreses establertes al país, que generen llocs de treball, contribueixen amb els seus impostos als pressupostos públics i donen suport a la riquesa d’Andorra, mereixen la nostra confiança i suport. Comprar productes locals, com la carn d’Andorra, és un acte de responsabilitat com a consumidors. A banda de fomentar el producte nacional, ens permet escollir que preferim alimentar-nos amb productes de proximitat, associats a una traçabilitat i petjada mediambiental, que en garanteixen la qualitat. Conceptes com traçabilitat o benestar animal es tradueixen en benestar per a nosaltres com a consumidors: tant en l’àmbit de la salut, com del respecte i preservació pel nostre entorn mediambiental i paisatgístic.
En un moment en què els debats sobre el creixement i la diversificació econòmica són constants, recordar d’on venim a través del foment dels nostres sectors tradicionals ens permet planificar cap on volem anar amb coherència amb els nostres valors. Aquest plantejament també queda vinculat amb el model turístic que volem per a Andorra. Som cada cop més conscients que el territori i les infraestructures del país no són recursos infinits. Davant d’aquestes realitats, cal afrontar que un model turístic que creixi en volum no és sostenible a futur i, per tant, cal treballar des de tots els agents en un model de creixement en valor afegit i en qualitat. Aquesta nova visió implica un compromís per potenciar la identitat, i el reforç d’un model econòmic que respecti el nostre entorn i faci de la qualitat el seu pilar fonamental.