El Govern dels millors aposta per retallar els drets dels treballadors i condemnar-los a una major precarització: una reforma que representa una veritable regressió social.

Els principals punts previstos en aquesta proposició de llei per ser modificats i comparant-los amb el codi vigent des del 2008 són els següents:

• El descans mínim baixa a 20 minuts i a 11 hores entre dues jornades de treball. Actualment és de 30 minuts en jornades de més de sis hores i de 12 hores entre dues jornades.

• Es prohibeix la successió de més de tres contractes eventuals per un període de dos anys. Actualment la successió de més de dos contractes per una durada determinada resta prohibida. • El contracte de treball s’ha de formalitzar obligatòriament per escrit i amb cada assalariat. Actualment el contracte de treball pot formalitzar-se de manera escrita o verbal.

• El període de prova ha de constar al contracte i no pot ser superior a dos mesos. Actualment el període de prova s’ha de pactar per escrit i no pot ser superior a un mes.

• El contracte de curta durada en cap cas pot excedir els 30 dies naturals consecutius dins el període d’un any. Actualment la contractació per a activitats de curta durada no excedeix els 15 dies naturals.

• Es considera acomiadament col·lectiu quan es fa fora el 10% de la plantilla en tres mesos. Actualment es considera acomiadament col·lectiu quan es fa fora 10% de la plantilla en sis mesos.

• Resta prohibida la contractació per a qualsevol treball, remunerat o gratuït, de menors de 15 anys. Actualment resta prohibida la contractació per a qualsevol treball, remunerat o gratuït, de menors de 14 anys.

• Es manté el contracte d’aprenentatge per a discapacitats però es crea el contracte d’inclusió sociolaboral. Actualment l’empresari ensenya de manera tècnica i pràctica un ofici a un menor o un major discapacitat.

• Contracte per als majors de 65 anys: hi haurà un contracte per treballar dels 65 als 72 i se’n crea un altre per substituir el jubilat. Actualment el Codi de relacions laborals vigent no regula l’edat de jubilació. Es pot treballar fins als 72 anys.

• La relació laboral se suspèn durant 20 setmanes per descans de maternitat. Actualment la relació laboral se suspèn durant 16 setmanes per descans de maternitat.

• El període de descans per al pare quan la parella dona a llum puja a quatre dies naturals. Actualment el període de descans per al pare quan la parella dona a llum és de tres dies naturals. • El treballador que faci més de tres anys que és a l’empresa té dret a demanar una excedència. Actualment el treballador que faci més de dos anys que és a l’empresa té dret a demanar una excedència.

• Les hores extres es pagaran sempre un 35% més independentment de quantes se’n facin. Actualment el preu de les hores extres es va incrementant fins a arribar a un 75% més de l’hora normal.

• Preavís d’acomiadament: el màxim de dies d’antelació en què es pot comunicar un acomiadament baixa a 30. Actualment l’empresa pot acomiadar mitjançant un preavís comunicat amb un màxim de 90 dies d’antelació.

• Indemnització: la compensació es rebaixa als 31 dies per any treballat amb un màxim de 24 pagues. Actualment la indemnització per acomiadament injustificat és de 45 dies per any amb un màxim de 30 mensualitats.

• Acomiadament per causes objectives: l’empresari podrà reduir el 30% de la jornada d’un 50% de la plantilla si acredita pèrdues. Actualment, si l’empresa té dificultats té la potestat de realitzar acomiadaments per causes objectives.

Com es pot constatar la reforma inclou principalment la rebaixa del cost de les hores extres, l’abaratiment de l’acomiadament i la reducció dels terminis de preavís per als acomiadaments.

És d’esperar que el grup demòcrata tingui en compte les reivindicacions dels col·lectius i dels partits de l’oposició.