En un món cada vegada més digital, Andorra s’ha proposat que la transformació digital que s’està duent a terme permeti apropar-nos als ciutadans i les empreses. És per aquest motiu que el Govern ha aprovat, recentment, un nou reglament que permet impulsar els serveis digitals de l’Administració pública. 
Una de les mesures més concretes és que s’obre la porta perquè els representants professionals i gestors puguin fer tràmits en línia en nom del titular, delegant l’accés al portal de tràmits del Govern. Aquest fet facilita i agilitza els processos administratius i els fa més accessibles per a tothom. A més, s’ha implementat un sistema de notificacions que manté els usuaris informats en temps real sobre l’estat dels seus tràmits. 
Perquè la digitalització arribi a tots els ciutadans i evitar la bretxa digital, hem habilitat nous sistemes d’acompanyament. Així, si un usuari té qualsevol dubte a l’hora de fer el tràmit des de casa o des de qualsevol altre indret, només cal trucar al telèfon 875 700 i seleccionar l’opció d’atenció digital’. Un professional l’ajudarà a finalitzar el tràmit o resoldre qualsevol dubte. Així ja ho han fet prop de 1.500 persones en dos mesos. A més, i per a aquella persona que es desplaça físicament al Servei de Tràmits del Govern, també hem habilitat un acompanyament personalitzat per explicar les facilitats de fer el tràmit en línia. L’Oficina Virtual d’Atenció a la Ciutadania en permet oferir, a més, una connexió telemàtica directa amb el personal de Tràmits. 
Aquestes noves eines ens permeten estar al costat dels ciutadans i reduir la bretxa digital, perquè no només volem ser cada vegada més digitals, sinó que també volem acompanyar tothom perquè pugui fer el tràmit còmodament sense haver de desplaçar-se ni fer cues.
Els darrers anys, Andorra ha fet grans passos endavant. Hem escalat posicions en l’índex europeu Digital Economy and Society Index (DESI), passant del lloc 23 el 2021 a l’11 el 2023. Avui dia, el 42% dels tràmits amb l’Administració es fan en línia a través de la Seu Electrònica www.e-tramits.ad, i el nombre de certificats digitals actius ha augmentat de 7.100 el 2020 a més de 35.500.
El nostre objectiu és clar: assegurar que el 100% dels tràmits es puguin sol·licitar en línia abans de finals d’aquest any. Estem treballant intensament per revisar i simplificar tots els tràmits, amb la col·laboració activa de ciutadans, empreses i altres entitats mitjançant tallers participatius i fòrums de debat. Això ja ens ha permès reduir el nombre de tràmits disponibles de 1.150 a 800, una simplificació que facilita enormement la vida dels usuaris i treballadors de l’Administració. 
Aquestes millores, i moltes altres, s’integren al Programa de Transformació Digital d’Andorra que ens permet avançar en aquells punts que més ens falta reforçar. Si fins ara hem parlat de l’Administració, una altra faceta important que cal reforçar és la digitalització de les empreses. Per això, recentment, hem llançat al Programa de Digitalització d’Empreses noves subvencions que poden arribar fins als 6.000 euros per a microempreses, que permeten facilitar la implementació de solucions com reserves en línia o botigues virtuals. Aquest suport financer és un impuls important per a les empreses que volen adaptar-se a l’era digital. De fet, han estat ja diverses les que han sol·licitat línies de subvenció en les primeres setmanes del període de sol·licitud de les noves ajudes. 
Els reptes són constants, però tot l’aconseguit fins ara ha establert bases sòlides per a una economia més digital. Andorra ha millorat significativament la seva posició en l’índex de digitalització i ha avançat en la transformació digital en tots els àmbits. Continuem escoltant i acompanyant els ciutadans i les empreses per assegurar que ningú quedi enrere cap a un futur més connectat, eficient i accessible per a tothom.