Xavier Tomàs és CEO de Biosphere, certificació de sostenibilitat turística de reconeixement internacional atorgada per l’Institut de Turisme Responsable (RTI), que obre delegació a Andorra.

Expliquem què és Biosphere?
Un dels nostres objectius principals és proporcionar a la gent una nova visió de l’ecosistema. Ens basem en els objectius de desenvolupament sostenible marcats per l’ONU. Proporcionem que empreses, institucions, administracions, vinguin a certificar-se. 

...?
Hi ha aquesta sèrie d’objectius a complir, molt estratificats, i no és condició sine qua non de complir amb els disset objectius, sinó que poden focalitzar-se en algun en concret. 

Posem exemples?
Podríem parlar d’una entitat (empresa, un govern...) que se centra a reduir la fam, per exemple. Avaluem quines accions estan duent a terme i després s’han de plasmar en la nostra plataforma, hem buscat que sigui molt pràctica. Després es fa una auditoria, es valoren les actuacions, també les previsions a futur, i s’atorga el segell. 

A propet, l’ha aconseguit el Comú de Sant Julià de Lòria. 
Sí, sí. Ells el 2022 van aconseguir la certificació Biosphere de destí. En el seu cas, van treballar en molts dels objectius, amb accions que desplegava el  Comú a través dels seus departaments (medi ambient, turisme, mobilitat...) i amb una traçabilitat d’accions que es proposaven des del Govern. 

Com ara?
Van calcular la petjada de carboni a causa de la mobilitat i amb el resultat del 2022 es tractava de valorar si amb les accions dutes a terme des del Comú es va reduir l’emissió de CO2. Els resultats de l’anàlisi van ser satisfactoris, lligats amb els plans de mobilitat impulsats pel Govern. Amb gent que es desplaça en transport públic per anar a treballar, per exemple, ja es percep un canvi. S’ha solucionat? No, però es posen en camí de reduir un 5% les emissions de gasos. 

A simple vista, però, la percepció és que el trànsit és horrorós. 
Hi ha unes dades a Andorra –i parlo de memòria, no sé si seré imprecís–, que adverteixen que el 2028 el país estaria col·lapsat pel que fa a la mobilitat. Les accions que es duen a terme potser tenen una incidència baixa encara, però diria que fins ara el trànsit era molt més sostingut durant tot el dia i comença a canviar i concentrar-se en alguns moments del dia. Què vol dir? Ens falta informació. Però sembla que ha augmentat la gent que agafa l’autobús. És significatiu? De moment, no. 

Però anem en el bon camí?
Efectivament. Tot i que encara quedi molt, molt, de recorregut. Hem de comptar amb un factor afegit: el moment econòmic que tenim està desbordat i això provoca més mobilitat. Però és cert que anem en camí, tot i que falten moltes dades per part de les diferents administracions. 

Un 5% de reducció no és poc ambiciós? No és més urgent?
De fet sí, podria ser un 10, però a l’hora de la veritat és que un 5% a vegades pot representar molt. A banda, hi ha tants factors... Jo he vist grans empreses d’arreu que fan una doble jugada, la petjada de carboni els surt un valor elevat i per compensar-ho van a comprar un projecte de massa forestal al Brasil. És útil? Real? Potser no. 

Complex. 
És sostenible el model econòmic que tenim actualment? No. No ho és. El concepte de sostenibilitat és traçable a tots els àmbits, social, climàtic, econòmic. Es busca pujada del consum? Més mobilitat? Més turisme estival? En fi... hi ha molt a parlar. 

En tot cas, recapitulem: Biosphere s’implanta a Andorra. 
Efectivament, per facilitar que les empreses s’adhereixin a aquest model de certificació i participin en aquesta voluntat de canvi. Les anima, ajuda.