El pressupost per a l'any que ve inclourà una partida de 702.442,5 euros per a les accions d'informació i comunicació al tomb de l'Acord d'associació negociat amb la Unió Europea i per a la celebració del referèndum. A aquests s'hi han de sumar els 545.313,58 euros que s'hauran gastat per comunicar l'acord aquest 2024. Així es detalla en la resposta que el secretari d'Estat per a les Relacions amb la Unió Europea, Landry Riba, ofereix a les preguntes del conseller general d'Andorra Endavant, Marcos Monteagudo, en relació a l'adjudicació dels treballs de comunicació de l'acord d'associació a l'empresa AMT Comunicació.
Enguany ja s'han executat 419.863,38 euros per a la comunicació de l'acord, un import que s'ha satisfet a 33 empreses, 31 de les quals són andorranes. A més, el Govern té pendent d'executar 125.450,20 euros a una dotzena més d'empreses.
Es justifica la despesa i la contractació d'aquesta empresa perquè en un entorn en què es rep una quantitat d'informació i d'impactes "ingent", cal una campanya que respongui a una "estratègia eficaç, eficient i efectiva, i que permeti situar els esforços i els recursos on són necessaris". I perquè "cal privilegiar una informació factual i basada en fonts verificables, que persegueix l'objectiu d'informar sense ocupar ni l'espai de la defensa del 'sí' ni, evidentment, tampoc el del 'no'", manifesta el secretari d'Estat.
Les despeses generades fins ara (25 de setembre) corresponen a la creació d'una estratègia de comunicació, a la gestió de les xarxes socials i la producció de contingut per a aquestes, a millores al web, a la realització i l'edició de vídeos i càpsules informatives i a la compra d'espais publicitaris en els mitjans de comunicació del país per fer difusió de les reunions públiques que s'han fet per explicar el contingut de l'acord. Aquest 2024 s'han fet nou reunions públiques obertes al conjunt de la ciutadania i altres 118 en un format més reduït i amb caràcter sectorial.
Concretament, al contracte d'AMT, que va de l'1 de juny al 31 de desembre del 2024, s'hi destinen 171.140,50 euros. Això és un 30% de la despesa en matèria de comunicació de la Secretaria d'Estat per a les Relacions amb la UE, detalla Riba, que explica que el contracte signat preveu la possibilitat de renovar-se fins a la celebració del referèndum.
Es va optar per contractar aquesta empresa després de contactar-ne cinc i de rebre tres propostes, valorant que calia una empresa amb "vessant estratègica, de campanya 360º, amb la part creativa, digital, de premsa, de disseny i d'organització, que tingués experiència prèvia en tasques similars, enes per efectuar el seguiment i el monitoratge de la campanya, que tingués coneixement del país i que alhora pogués assumir els requisits de disponibilitat de temps i de recursos que el comitè de selecció va considerar necessaris". Aquest comitè estava format amb representants del Govern, del Pace d'Estat i d'epreses andorranes de l'àmbit de l'estratègia i de la comunicació, segons s'explica en les respostes.
Riba recorda que les negociacions es van iniciar l'any 2015 i van culminar el 7 de desembre passat, i que el Govern "ha adquirit el compromís de sotmetre el text final de l'Acord a una consulta a la ciutadania, que es preveu que es pugui fer el 2025". En aquest punt assenyala que la consulta serà "vinculant per decisió política del cap de Govern", i en funció del resultat es tramitarà el text o no al Consell General per a la seva ratificació.