Andorra Turisme va destinar l’any passat fins a 4.238.337 euros a subvencionar fins a dotze projectes culturals fets al país i des d’aquest per part de les administracions públiques i el sector privat. Així es desprèn si més no de la resposta que el ministre de Turisme i Comerç, Jordi Torres, ha donat a una sèrie de preguntes de la consellera general socialdemòcrata Susanna Vela en relació amb la inversió que Andorra Turisme fa en projectes culturals, una resposta, però, que no s’acaba d’ajustar a la demanda de la parlamentària socialdemòcrata, que sol·licitava les dades desglossades per anys, projectes i entitats.
Així, s’explica que els 4,2 milions es van destinar al Circ du Soleil, ClàssicAND, Andorra Mountain Music, Snowrow, Festival de Jazz d’Escaldes-Engordany, Jambo Street Music, Andorra Sax Fest, Canillo Escènic Arts, Festival de Titelles del Comú d’Encamp, Temporada Cultural Francesa, Canòlich Music Festival i al curtmetratge La Dama Blanca de la productora Contraban, però no es detalla l’import rebut per cada un d’aquests projectes.
La dotació de l’any passat és la més alta destinada a aquest tipus d’iniciatives, ja que el 2020 s’hi van aportar únicament 72.050 euros, el 2021 1,6 milions, l’exercici següent 4,1 milions i el 2023 l’import global per finançar vuit iniciatives va ser de 3,5 milions.
Quant als criteris seguits per decidir si s’inverteix o no en un determinat projecte, el ministre explica que es prioritza els esdeveniments que ajuden a posicionar el país com a destinació cultural internacional i que permeten atraure visitants, a la vegada que es té en compte també el retorn econòmic directe al sector turístic del país així com el ressò mediàtic internacional. També es dona prioritat als esdeveniments que compten amb un “notable pla de comunicació a l’estranger” així com aquells esdeveniments musicals per la “seva adaptabilitat més gran al públic internacional”.