Els representants del ministeri de la Funció Pública han comparegut avui, a petició pròpia, a la comissió legislativa de Justícia, Interior i Afers Institucionals del Consell General, amb l’objectiu de traçar les línies mestres de la legislatura. D’entrada, pretenen actualitzar el text refós de la llei de la Funció Pública, amb l’objectiu d’agilitzar els processos de selecció i evitar les dificultats d’interpretació que presenten alguns articles, segons han explicat la ministra d’Afers Socials i Funció Pública, Trini Marín, i el secretari d’Estat, Marc Cornella.

En aquest sentit, durant aquest estiu preveuen identificar més concretament l’objecte de la modificació, amb l’assessorament d’un gabinet jurídic, i el 2025 fer la proposta a tramitar. “No serà un canvi com el que es va fer el 2022, sinó que volem endreçar-la, ja que amb les diverses modificacions que hi ha hagut, ara es pot donar lloc a problemes d’interpretació en algun article que se’ns fa difícil poder-lo adaptar”, ha assegurat Marín. “Es tracta –ha precisat– d’agilitzar els tràmits quan traiem un edicte, perquè quan s’inicia el procés, triguem entre sis i set mesos, de manera que cal facilitar aquest circuit”.

Els representants del ministeri han aclarit que la reforma es basa en els valors de l’Administració: integritat, orientació al servei, innovació i professionalitat, a partir de millorar les funcions, digitalitzar i automatitzar processos, i actualitzar i desplegar normativa. “Volem potenciar la figura del funcionari i recuperar el seu prestigi, ja que la ciutadania sovint no ho percep”, ha afirmat Cornella.

Un segon projecte rellevant que vol posar en pràctica el ministeri és l’actualització de la política retributiva, amb la base de les graelles salarials. El projecte s’adjudicarà les properes setmanes amb la voluntat de disposar dels resultats aquest mateix 2024 i aprovar alguna acció de cara al 2025. “Ara el que farem és una bona anàlisi de la competitivitat externa amb dades actualitzades per veure com i quan estem pagant en relació amb el mercat nacional i internacional, i si els conceptes retributius que fem servir són correctes o els hem d’actualitzar”, ha explicat Cornella. S’ha adjudicat per al conjunt de l’Administració, però es començarà pels cossos especials i després es continuarà per l’Administració central i la de Justícia.

Prèviament s’ha fet l’estudi dels llocs treball, “i això –segons Cornella– ens ha permès tenir molt clara l’equitat interna”. Ara bé, un total de 230 funcionaris han mostrat la seva disconformitat, i aquest mes rebran la resolució del seu cas, que s’abonarà de forma retroactiva. La resta de treballadors ho han acceptat.

Pel que fa als expedients disciplinaris, es pretén millorar la gestió, ja que actualment es considera que és excessivament feixuga. Els dos darrers anys, se’n van obrir 26, sis dels quals greus o molt greus, tot i que cap ha suposat un acomiadament.

Falta feina per fer
Implantar l’avaluació de l’acompliment i desenvolupar la carrera professional són dos projectes rellevants més per al ministeri. En el primer cas, el reglament es troba força avançat, amb revisió inclosa per part del gabinet jurídic. La implementació serà més complicada, ja que manquen els mòduls informàtics necessaris per a la gestió. En el segon cas, es pretén instaurar la valoració per competències i per mèrits. No està tan avançat, de fet està “verd”, ja que “falta molta feina per fer i molts aspectes per decidir”.

Funció Pública també preveu implantar un protocol per a la gestió de situacions d’assetjament i altres discriminacions, impulsar la promoció de la salut i d’hàbits saludables en el treball, i elaborar un pla de comunicació interna que inclogui la participació dels funcionaris en la presa de decisions i la creació de nous canals per compartir la informació de manera eficaç. 

Entre 3 i 11 minuts d’espera a Tràmits
El Servei de Tràmits del Govern va atendre l’any passat 132.457 sol·licituds, 75.870 de les quals van ser atencions personals. Amb cita prèvia, la mitjana d’espera va ser de 3 minuts (35.425 atencions). En canvi, sense cita prèvia el temps d’espera es va allargar fins a 11 minuts (40.445 atencions).

Un total de 471 tràmits ja estan digitalitzats, 290 dels quals encara es poden fer presencialment, com ara l’adquisició del passaport o el carnet de conduir. L’oficina virtual de suport va atendre 398 persones que no tenen la signatura digital.