El conflicte entre Coopalsa i els conductors dels autobusos es dirimirà el pròxim 17 de gener en la reunió “en única audiència” de la Taula d’arbitratge. La ubicació encara està per determinar per part del departament de Treball, però serà a dos quarts d’onze del matí a porta tancada. Hi podran assistir cinc delegats del comitè d’empresa, així com tres testimonis que proposin, els representants legals de l’empresa i els àrbitres designats pel ministeri. Les parts hauran d’enviar la documentació necessària abans del dia 15.

“Volem estabilitat laboral, l’empresa sap la nostra proposta, no demanem res de l’altre món, volem saber la seva proposta i nosaltres farem una contraproposta, estem disposats a arribar a punt intermedi i conciliar”, va assegurar un dels representants dels xofers al comitè d’empresa, Wilder Valente. De fet, aquest òrgan decidirà demà si convoca definitivament la vaga a partir del dia 20, tot i que el resultat de la reunió del dia 17 podria canviar aquesta decisió.

Per part de l’empresa, el gerent de la companyia, Gabriel Dallerès, va recordar ahir que ja s’ha superat el procés de mediació, amb dos acords, i que ara s’inicia el d’arbitratge. “És un procés nou que acabarà aclarint el que s’ha de fer i el que es pugui fer, però no ho solucionarà tot, perquè potser no es pot”, va afirmar. “Crec que arribarem al dia 17 més fixats –va vaticinar–, ja que cada part haurà argumentat els seus posicionaments i l’àrbitre acabarà determinant el que hi ha, d’obligat compliment, en un procés previst i pautat, amb confiança per part nostre que el sistema farà la seva feina”.

Pel que fa als acords assolits en el procés de mediació, el primer dels quals preveu que els deu minuts previs que, en el canvi de torn, un conductor ha d’arribar a la parada per fer un traspàs amb garanties, compti com a hores de feina. En el segon cas, es va acordar que els conductors rebin la planificació horària dels respectius torns amb nou dies d’anticipació.

Quant als punts discordants que seran objecte d’anàlisi en la Taula d’arbitratge del pròxim dia 17, el més significatiu és la petició dels xofers de tornar a la jornada intensiva de 8 hores (amb mitja hora de descans) en lloc de l’horari partit actual, amb unes quatre hores de primer torn, unes quatre de descans i quatre més de segon torn, amb disposició d’entre 12 i 13 hores al lloc de treball. “Una part es mantindrà i l’altra dirà que no hi pot accedir, perquè s’ha de mantenir l’equilibri entre poder fer el servei amb continuïtat per part de l’empresa i que el Govern no hagi de pagar més del que val”, va afirmar Dallerès. Segons Valente, “aquest sistema ens treu hores per descansar i estar amb la família, és incòmode treballar així i no volem ser perjudicats”.

La segona reivindicació és millorar el suposat mal estat dels autobusos. Dallerès assegura que tots han passat l’ITV i que “no té sentit això que diuen, ja que estan en condicions i l’afirmació és gratuïta”. Segons Valente, “s’han de renovar i no sabem per quin motiu continuen en circulació, no estan en condicions de donar un bon servei”.

Per últim, pel que fa als salaris, el representant sindical reclama que es pugin perquè se’ls hi demana exclusivitat amb l’empresa, a diferència d’altres companyies, on, segons ell, els xofers poden fer hores extres per complementar el sou.