“Oferir recursos per avaluar, adaptar o ampliar els materials curriculars, i incorporar la perspectiva de gènere i els valors subjacents al respecte i a la igualtat d’oportunitats de manera transversal en cada un dels àmbits de l’educació”. Aquest és l’objectiu principal del dossier de recursos pedagògics per a la igualtat que han presentat la secretària d’Estat d’Igualtat i Participació Ciutadana, Mariona Cadena, i el d’Educació i Universitats, Josep Anton Bardina, que inclou fins a 22 accions per treballar la igualtat de manera transversal, més enllà de les hores de tutoria.

El dossier es dirigeix als docents de primera i segona ensenyança de tots els sistemes educatius per tal que ja el comencin a aplicar aquest mateix curs i s’estructura amb tres blocs. El primer és un test d’autoavaluació, una eina d’autodiagnosi que “convida a avaluar els continguts i la manera d’exposar-los”, ha resumit Cadena. Es divideix en diferents apartats: els homes i les dones dins dels continguts acadèmics, els rols socials, la distribució dels alumnes, la gestió de la parla i la participació i les avaluacions. Així per exemple, algunes de les preguntes que es plantegen és si apareixen de la mateixa manera els homes i les dones (en il·lustracions, textos, audiovisuals o en activitats); si s’assignen les mateixes tasques a nois i a noies o persones d’altres orígens, cultures o necessitats; si els espais d’interacció reforcen la diferenciació entre els dos sexes; si nois i noies s’expressen espontàniament sobre els mateixos temes; o si el suport proporcionat als nens i nenes varia segons la matèria. “És un test per prendre consciència i reflexionar”, ha assegurat la secretària d’Estat d’Igualtat.

El segon bloc són 22 fitxes d’accions a desenvolupar a l’aula per treballar la igualtat, en les que s’indica el concepte que es treballa, a quines edats va dirigida l’activitat, l’idioma que utilitza el recurs i les àrees associades. Malgrat les indicacions, cada docent té llibertat per adaptar les accions a l’aula i a la seva planificació del curs, i es vol que la guia sigui “viva” i que pugui evolucionar a partir dels comentaris que facin arribar els docents en relació amb el funcionament de l’activitat i l’adequació del recurs proposat. Per exemple: per treballar la coeducació i la no-violència de gènere a segona ensenyança es proposa una guia d’Acció Escolta de Catalunya amb jocs i activitats per treballar els diferents conceptes des de les àrees de llengües, educació física i tutoria.

Un glossari tanca el dossier, perquè des de l’àmbit de l’educació “és important que tothom sàpiga de què estem parlant i que tots estiguem parlant del mateix”, ha sentenciat Bardina.

El dossier ja s’ha presentat a les comissions d’igualtat dels diferents centres educatius i està disponible a les pàgines web d’aferssocials.ad, educacio.ad i de l’Institut Andorrà de la Dona, que també ha col·laborat en la seva elaboració.

Aquesta iniciativa s’emmarca en el Pla de sensibilització per a la igualtat de gènere als centres educatius, que vol promoure la igualtat posant l’accent en la coeducació com a eina per la prevenció de la violència de gènere i domèstica. Així mateix, respon a la Llei per a l’aplicació efectiva del dret a la igualtat de tracte i d’oportunitats i a la no discriminació entre dones i homes, i a la necessitat de vetllar per un model educatiu lliure de sexisme i discriminacions, i garantir-lo tal com també deriva de la Constitució.