Ja fa temps que l’escola andorrana ha fet una aposta d’incorporació de les noves tecnologies si bé “no volem fer-ne una recepció acrítica i dogmàtica de dir que tot el que aporten ha de ser bo, ni tampoc podem fer-ne un rebuig”. Així ho ha assegurat aquesta tarda el ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats, Ladislau Baró, en l’acte d’obertura del curs escolar 2023-2024, on ha apostat per calibrar, “tot i que no és fàcil”, quina “ha de ser la presència de les noves tecnologies de manera justa, controlable” però que a la vegada “permeti als estudiants adaptar-se a un món que necessitaran conèixer”.
Baró ha incidit especialment en la intel·ligència artificial i ha mostrat la preocupació per “l’efecte d’aquestes noves realitats sobre la motivació dels alumnes durant la seva escolarització”, motiu pel qual ha remarcat en la necessitat de preparar els alumnes “per viure en una societat en què la intel·ligència artificial tindrà una presència cada cop més gran i que ja avui els proposa coses”.
Interpel·lat sobre el retorn al llibre de text de països pioners en la introducció de la tecnologia a les aules com Finlàndia o Suècia, el ministre, que ha dit que és un suport que “personalment m’agrada molt i com a ministre penso que ha de tenir presència en el sistema educatiu”, ha admès que estan “molt atents al que passa als països aquests que estan tornant al llibre” i que s’està disposat a “reavaluar-nos a veure quins són els aspectes millorables quant a la comprensió lectora”.
D’altra banda, Baró ha confirmat que s’ha iniciat una prova pilot per resoldre la problemàtica amb què es trobaven alumnes de Juberri i de Sant Julià del Janer, Sant Ermengol i la Sagrada Família, que arribaven al centre amb molta antelació. De moment, des del ministeri s’ha posat un segon autobús per fer el transport escolar d’aquests alumnes.
L’acte d’inauguració del curs ha comptat amb una ponència del director de l’institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial del Consell Superior d’Investigacions Científiques d’Espanya (CSIC), Carles Sierra.