La direcció de Coopalsa està estudiant la possibilitat d’impugnar el laude arbitral conegut aquest dimecres davant la sala civil del Tribunal Superior de Justícia (TSJ), tal com preveu la mateixa sentència. Ara bé, segons l’article 6.5 de la llei qualificada de mesures de conflicte col·lectiu, només es pot impugnar en cas d’infracció de les normes de procediment.

En espera del dictamen dels serveis jurídics, la companyia ja ha començat a organitzar-se per fer efectiva la sentència, que és d’obligat compliment. “És complicat, perquè sorprèn la taxació d’horaris tan estrictes que se’ns imposa, perquè costa quadrar-los i limita les opcions de programar jornades correctament i de manera eficient, però és el que hi ha i ho haurem d’aplicar, ens hem de situar en aquesta nova realitat”, va afirmar el gerent de l’empresa, Gabriel Dallerès. 

Tot i això, va remarcar que l’horari intensiu que imposa l’àrbitre no és el mateix que estava vigent abans del 4 de novembre, ja que, segons ell, és cert que era intensiu però no limitat a vuit hores i, a més, no tots els xofers feien intensiu i ningú feia vuit hores, sinó que alguns en feien quatre, sis o nou, va assegurar.

Com que aquest dimecres només es va conèixer la resolució arbitral, però no la motivació de l’àrbitra única, Gemma Ruiz, ahir un dels representants dels conductors al comitè d’empresa argumentava que havia pres aquesta decisió perquè els contractes laborals ja preveuen la jornada intensiva. En canvi, altres empreses del sector com Nadal, Hife o Andbus sí que fan jornada partida perquè així ho tenen per contracte.

Per contra, la direcció de Coopalsa va desmentir aquest fet, ja que asseguren que als contractes només s’especifica que s’han de fer 40 hores setmanals i un dia de festa a la setmana, i no es preveu res sobre si la jornada ha de ser partida o intensiva. De fet, el Codi de relacions laborals, en el seu article 61, afirma que l’assalariat té dret, com a mínim i en tots els casos, a una jornada completa de descans setmanal, que és obligatòria i irrenunciable.

Pel que fa a la futura negociació dels temes pendents, com ara l’increment salarial de fins al 30% que demanen, una de les reivindicacions dels xofers que no ha format part de la decisió arbitral, el gerent de la companyia va augurar que “ja en parlarem i ens posicionarem si surt el tema en les reunions futures amb els treballadors, però no tenim cap compromís i ja veurem si ho encarem amb bona predisposició o no”, va avisar.