El Pla d’acció nacional per la llengua (PNL) haurà de comptar amb com a mínim “dos grans objectius per a cada trienni”. Així s’especifica en el reglament de funcionament intern de la Junta de Coordinació sobre Llengua i Formació (JCLF) i del Consell Nacional per la Llengua (CNL) que el BOPA publicava ahir. Cada objectiu comptarà amb objectius específics i actuacions concretes, el calendari d’actuacions previst, el pressupost estimat i el control dels resultats obtinguts amb indicadors “presents o futurs tan específics com sigui possible”.

Tres mesos abans de la reunió que ha d’aprovar el PNL s’obre un període de propostes i suggeriments d’objectius, els membres del CNL s’han de pronunciar sobre els que considerin més importants i especificar el pressupost que poden aportar per promoure cada objectiu. S’escullen els més votats, un mínim de dos i un màxim de quatre, per majoria simple. Si els grans objectius de l’últim trienni no s’han aconseguit totalment o parcialment, la continuació de les activitats pendents o les noves per aconseguir l’objectiu s’han de sotmetre al CNL juntament amb les propostes de nous objectius. 

El CNL es reunirà com a mínim una vegada a l’any per fer seguiment del pla i el balanç de la feina feta i del pressupost gastat, així com dels resultats obtinguts. I les reunions del CNL “són públiques si tots els membres hi estan d’acord”.

Pel que fa als plans d’actuació sobre l’ús i la qualitat de la llengua catalana que cal que tinguin tots els centres o serveis dedicats a la formació que depenen de les administracions o d’entitats subvencionades amb recursos públic, aquests poden ser d’un centre o servei concret o sectorial d’un mateix tipus de centres o serveis. Han d’incloure l’obligació de complir amb la llei, l’ús del català en la retolació i en les comunicacions, orals i escrites, entre els professionals, el personal i els usuaris, els requisits de coneixement de català per a la selecció i la mobilitat de qualsevol professional, l’obligació de formació i reciclatge i els plans d’integració per al personal que no domina el català i per a alumnes temporals. Els JCLF qui ha d’aprovar els plans i la responsabilitat de l’aprovació i el compliment recau en els directors del centre o servei en primer terme i a les administracions de qui depenen en segon.