El ministeri de Relacions Institucionals, Educació i Universitats farà una diagnosi sobre l’ús de les tecnologies a les aules dels centres educatius. Es tracta d’una de les accions previstes per a aquest curs d’acord amb les línies estratègiques d’aquest ministeri per al 2024, tal com va pesentar el seu titular, Ladislau Baró, en la compareixença del 31 d’octubre davant la comissió legislativa d’Educació.
Segons informen des del Govern, per fer aquesta diagnosi sobre l’ús de les tecnologies en l’educació s’ha creat un grup de treball. La intenció és que l’estudi que en resulti complementi l’informe Impacte de la tecnologia en l’adolescència. Relacions, riscos i oportunitats, realitzat pel Govern i Andorra Recerca + Innovació (AR+I) a partir de la proposta del Comitè d’Andorra per l’Unicef.
Seguint en aquesta línia, també s’està revisant el perfil del docent en tecnologies de la informació i la Comunicació en educació (TICE) per actualitzar-lo i que esdevingui no només un animador en l’ús de les tecnologies TIC, sinó també perquè sigui un referent de proximitat en el centre sobre aspectes relacionats amb la ciberseguretat i les bones pràctiques digitals.
Pla de ciberseguretat
De fet, el Pla de ciberseguretat i bones pràctiques digitals a les escoles es va enllestir ja el curs passat i durant aquest curs 2023-2024 s’està implementant als centres educatius. L’objectiu d’aquest pla és conscienciar tota la comunitat educativa de la necessitat de promoure un ús responsable de les noves tecnologies digitals. La intenció és tant ajudar a desenvolupar l’esperit crític en el dia a dia digital de les escoles, com fomentar la seguretat digital amb la finalitat de formar ciutadans digitalment segurs i responsables des del punt de vista ètic.
Des del mateix ministeri puntualitzen que el repte que es plantegen és precisament d’educar, sensibilitzar i formar per a una interacció més segura, responsable, ètica i conscient en l’entorn digital actual. Per aquest motiu, el desplegament del Pla contempla accions destinades a tota la comunitat educativa, alumnes, docents i centres educatius, i famílies, ja per aquest curs.
Així, en el cas dels alumnes de tots els nivells i sistemes educatius, s’han programat activitats per fomentar la ciberseguretat com per exemple xerrades, accions comunicatives i informatives sobre bones pràctiques en la matèria, així com tallers teatrals i de prevenció de delictes tecnològics. Pel que fa als docents i als centres educatius, s’està elaborant una guia de bones pràctiques digitals a les escoles i s’han dut a terme formacions específiques per al personal educatiu en Dataspex (sobre protecció de dades) i en Techclass (aules i TIC). També s’han previst accions als claustres del sistema educatiu andorrà en matèria de protecció de dades per part de l’Agència de Protecció de Dades Andorrana (APDA).
I, en el cas de les famílies, s’ha celebrat la xerrada No és el mòbil, som nosaltres. Pares, fills i tecnologia, a càrrec de Jordi Camós, a iniciativa del ministeri i Andorra Telecom, i també s’ha previst efectuar accions dirigides a les famílies en la Setmana de la Internet segura organitzada per Andorra Telecom.
Preocupació de les famílies per l’addicció als mòbils
També al Principat hi ha famílies preocupades per les addiccions als mòbils i el seu ús als centres educatius. Una preocupació que es reconeix una mica hereva del moviment iniciat a Catalunya per limitar precisament la utilització dels mòbils a les escoles. En aquest sentit, ja des de finals de l’any passat, l’Associació de Mares i Pares del col·legi Janer va fer arribar una carta a tots els associats per posar en relleu aquesta problemàtica i llançar la proposta d’evitar els danys neurològics, cognitius i socials que comporta l’abús, concretament dels smartphones en els adolescents. Demanen el suport per a aquelles famílies que decideixin substituir-los per “mòbils més convencionals”. Això sí, sense criminalitzar ningú. Les inquietuds d’aquest i altres centres del país han arribat a l’Associació per a la Defensa del Jovent en Risc d’Andorra. En aquest sentit, la seva presidenta, Sandra Cano, considera que és important que “els mòbils deixin d’estar tan presents a les zones d’esbarjo de les escoles”. Creu que els infants i joves quan estan al pati, per exemple, han de socialitzar i dialogar i no mirar les pantalles per comunicar-se.